Ponad 3600 zgłoszeń przekazanych policjantom przez Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Każdego dnia oficerowie dyżurni braniewskiej komendy Policji są powiadamiani przez operatorów numeru alarmowego 112 o zdarzeniach wymagających interwencji. Tylko w 2019 roku tego typu zgłoszeń było ponad 3600. O tym, jak wygląda współpraca na linii policjant-operator opowiada trener olsztyńskiego Cetrum Powiadamiania Ratunkowego.


To właśnie dzisiaj obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Każdego dnia,podczas policyjnej służby,funkcjonariusze pozostają w kontakcie z operatorami z Centrum Powiadamiana Ratunkowego. W połowie 2018 roku nastąpiło przełączenie numeru alarmowego 997 na numer 112. Takie działanie miało na celu usprawnienie procedury zgłoszeniowej, a także przyspieszenie działań odpowiednich służb. Z drugiej strony natomiast wymagało zarówno od policjantów, jak i operatorów wypracowania wzajemnego kanału komunikacji. Adrianna Kulis – trener i operator w CPR w Olsztynie przyznaje, że; ,, początki były ciężkie. Uczyliśmy się, jakie informacje z punktu widzenia funkcjonariuszy są istotne, co powinien zawierać opis zgłoszenia, by patrole mogły skutecznie i szybko działać. Teraz mogę śmiało stwierdzić, że nasza współpraca z oficerami dyżurnymi Policji odbywa się na bardzo wysokim poziomie''.
Razem pomagamy i ratujemy ludzkie życie
Już najmłodszym dzieciom uświamia się, jaki numer alarmowy należy wybrać, gdy w sytuacji zagrożenia potrzebujemy pilnej pomocy. Informacja, którą poszkodowani przekazują dzwoniąc pod 112 – jest uzupełniania przez operatorów, a następnie trafia natychmiast do funkcjonariuszy. O tym, że policyjna służba jest pełna sutuacji, które na długo zapadają w pamięć nie trzeba nikogo przekonywać. Okazuje się, że takie momenty wspominają także odbierający zgłoszenia w CPR. ,,Na długo zapamiętam pewną sytuację, która dotyczyła osobiście innego operatora – mojego kolegi z pracy. Dodzwoniła się wówczas do niego pewna kobieta i powiadomiła, że została napadnięta w parku.Tuż po tej rozmowie telefon poszkodowanej skradziono, sprawca nie zakończył jednak połączenia. Operator był cały czas czujny, słuchał dokładnie tego, co się dzieje. W tym samym czasie powiadomił drugiego operatora, który połączył się z Policją. Cala akcja trwała około 40 minut.Operatorzy pozostawali na linii z funkcjonariuszami , przekazując im, gdzie może poruszać się sprawca. Gdy usłyszeli w słuchawce, że policjanci dotarli do uciekiniera – mogli spokojnie zakończyć połączenie'' – wspomina Adrianna Kulis.

Ponad 3600 zgłoszeń w 2019 roku
Tylko w minionym roku do braniewskiej komendy Policji przekazano ponad 3600 zgłoszeń z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Niestety, wciąż zdarzają się sytuacje, w których numer 112 wybijany jest na klawiaturze telefonu nie przez osoby, które naprawdę potrzebują pomocy, ale przez tych, którzy na skutek żartów angażują służby w sytuacje niewymagające ich interwencji. W 2019 roku policjanci odnotowali 15 takich przypadków.

Z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 policjanci życzą wszystkim operatorom dużo spokoju. Niech codzienna praca na rzecz drugiego człowieka będzie źródłem nieustającej satysfakcji.Jesteśmy przecież po to,by pomagać – razem.

 Jolanta Sorkowicz

Źródło: Policja

Galeria

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz