Debata. ZSB uaktywnia młodych

Debatę prowadzili koordynatorzy projektu: Karol Gawryś i Bartłomiej Postek. Została ona przeprowadzona dnia 20 marca br. w sali konferencyjnej

 

Debatę prowadzili koordynatorzy projektu: Karol Gawryś i Bartłomiej Postek. Została ona przeprowadzona dnia 20 marca br. w sali konferencyjnej starostwa powiatu braniewskiego. Na debatę przybyły miejscowe władze oraz w ramach widzów szkoły gimnazjalne oraz ponadgimnazjalne Braniewa.

Wspólnie podjęliśmy decyzję, że przeprowadzimy moderowaną debatę. Dlaczego wybraliśmy ten rodzaj debaty ? Uznaliśmy, że w ten sposób, każdy uczestnik debaty będzie mógł zabrać głos oraz razem zapanujemy nad sytuacją, aby nic nie wymknęło się spod kontroli; uznaliśmy również, że dzięki temu typowi debaty, uczestnicy nie będą się przekrzykiwać i całość przebiegnie bez kłótni i awantur. Uczestnicy wykorzystywali maksymalnie swój czas, co pozwoliło poznać ich podejście do tematu debaty a zarazem zaciekawiło i zaangażowało zgromadzoną publiczność do dyskusji.

Na naszą debatę zaprosiliśmy:

§  Starostę powiatu braniewskiego, Krzysztofa Kowalskiego

§  Vice-starostę powiatu braniewskiego, Wincentego Przyborowskiego

§  Vice-przewodniczącego Rady powiatu, Ryszarda Doda

§  Wójta gminy Płoskinia, Zbigniewa Kowalskiego

§  Wydział Oświaty w Urzędzie Miasta Braniewo, Marka Maludzińskiego

§  Dyrektora Zespołu Szkół Budowlanych w Braniewie, Piotra Danielewicza

Na naszą dyskusję zaprosiliśmy również uczniów ze szkół naszego miasta: Gimnazjum nr 1
i nr 2, Zespół Szkół Zawodowych im. Jana Liszewskiego, Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Nowowiejskiego oraz naszą szkołę. Były również lokalne media: Telewizja elbląska, radio Olsztyn oraz internetowe portale informacyjne: Portal Braniewo, Ziemia Braniewska oraz Braniewiak. Na debacie było około 70 osób.

Na początku naszego spotkania po przywitaniu gości i wszystkich formalnościach pokazaliśmy prezentację tematyczną przygotowaną przez nas i wyjaśniliśmy cel naszej debaty. Przedstawiliśmy ogólnodostępne statystki na temat frekwencji młodych ludzi w wyborach do europarlamentu w roku 2004 oraz 2009. Następnie zadawaliśmy pytania przedstawicielom lokalnych władz, którzy to dzięki swoim odpowiedziom dali nam możliwość wysunięcia pierwszych wniosków. Był również czas przeznaczony na pytania uczniów, którzy przybyli na debatę dobrze przygotowani;  pytali m. in. o to, dlaczego euro parlamentarzyści nie interesują się ich pomysłami oraz nie traktują ich inicjatyw poważnie. Podczas debaty nie zabrakło emocji. Doszło do ostrej wymiany poglądów między nauczycielem i przedstawicielką „Inkubatora przedsiębiorczości”, a politykami. Młodzi zadawali trudne pytania dotyczące także ich dalszego życia w Polsce.

 

 

 

Wnioski z debaty:

1.       Zbyt niski poziom edukacji obywatelskiej już na poziomie gimnazjum.

2.       Kandydaci do europarlamentu nie liczą się z najmłodszym elektoratem.

3.       Młodzi ludzie nie znają najbliższego środowiska politycznego, a co dopiero europosłów z ich okręgów.

4.       Na terenach naszego powiatu występuje bardzo wysoka stopa bezrobocia; ludzie wykazują się obojętnością wobec wyborów.

5.       Rodzice przekazują młodym niewłaściwe wzorce i nieodpowiedni obraz polityki; młodzi są pasywni.

6.       Młodzi nie wiedzą że ich aktywność w życiu społecznym przyczyniłaby się do większego wpływu na wykorzystanie środków unijnych.

7.       Młodzież liczy na otwarte listy wyborcze.

Pomysły z debaty:

1.       Utworzenie organizacji non-profit, której zadaniem byłoby organizacja spotkań europosłów z młodzieżą.

2.       Tworzenie komitetów, w których zasiadaliby młodzi ludzie i promowaliby określonych przez siebie kandydatów na europosłów; zbieraliby poparcie.

3.       Warsztaty promujące eurowybory w szkołach.

4.       Organizacja imprez w centrum kultury promujących walory unii europejskiej.

 

5.       Na lekcjach WOSu wykazanie wagi „Twojego głosu”

Źródło: Karol Gawryś

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz