Do Anglii na...manewry

Dokładnie o godz. 8. 30 dnia 14 kwietnia 2009 roku z 15 Brygady Zmechanizowanej w Giżycku ruszyła pilotowana przez Żandarmerię Wojskową kolumna 13 pojazdów, złożona z samochodów osobowo –

Dokładnie o godz. 8. 30 dnia 14 kwietnia 2009 roku z 15 Brygady Zmechanizowanej w Giżycku ruszyła pilotowana przez Żandarmerię Wojskową kolumna 13 pojazdów, złożona z samochodów osobowo – terenowych, ciężarowo – terenowych, wozu zabezpieczenia technicznego oraz wozu zabezpieczenia medycznego, która tego samego dnia ok. godz. 15. 00 dotarła do portu wojennego Gdynia – Oksywie, gdzie rozpoczął się załadunek sprzętu i części żołnierzy kompanii zmechanizowanej 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej biorącej udział we wspólnym ćwiczeniu z żołnierzami brytyjskimi „DRUIDS DANCE 09”. Po przybyciu do portu pojazdy uzupełniły zapasy paliwa a następnie kierowcy wysłuchali instruktażu przedstawicieli załogi ORP „TORUŃ”, dotyczącego zasad wjazdu z rampy załadowczej na okręt, reakcji na sygnały podawane przez marynarzy wprowadzających pojazdy na pokład oraz warunków bezpieczeństwa w trakcie załadunku. I rozpoczął się załadunek. Pojazdy zostały wprowadzane w ustalonej wcześniej kolejności, która została ustalona i przeliczona przez mechanika okrętu a jej ustalenie pozwalało na właściwe rozmieszczenie ładunku i zachowanie właściwego dla okrętu środka ciężkości jednostki. Po wjeździe na pokład, kierowcy opuszczali pokład ładunkowy, pozostawiając całą pracę związaną z zabezpieczeniem ładunku „na sztormowo” specjalistom – marynarzom – członkom załogi okrętu. Załadunek odbywał się „na bojowo” a całość operacji ubezpieczali marynarze łącznie z osłoną od strony morza. Kiedy marynarze zabezpieczali ładunek, żołnierze kompanii zmechanizowanej, których ponad 60 odbędzie podróż do Wielkiej Brytanii drogą morską, stanęli na zbiórce na nabrzeżu, gdzie wysłuchali instruktażu udzielonego przez Dowódcę ORP „TORUŃ”, kpt. mar. Sylwestra BORKOWSKIEGO oraz oficerów i przedstawicieli załogi, dotyczących warunków bezpieczeństwa w czasie rejsu, zasad zachowania na okręcie. Otrzymali przydział do określonych kajut i mess, wysłuchali zasad działania w czasie poszczególnych sygnałów i alarmów, ogłaszanych na okręcie. Jak zapewnił Dowódca okrętu, dla nikogo nie zabraknie koi a czas podróży z pewnością zostanie także wykorzystany szkoleniowo. Udział żołnierzy w ćwiczeniu „DRUIDS DANCE 09” stał się kolejną okazją do pełnego współdziałania wszystkich rodzajów wojsk Sił Zbrojnych RP – kompania zmechanizowana Wojsk Lądowych, przygotowana i biorąca udział w ćwiczeniu zostanie przetransportowana w rejon ćwiczenia przez Marynarkę Wojenną RP – sprzęt i część żołnierzy na pokładzie ORP „TORUŃ” oraz przez Siły Powietrzne – transport drogą powietrzną prawie 80 żołnierzy z indywidualnym wyposażeniem w dniu 15 kwietnia z lotniska w Królewie Malborskim dwoma samolotami typu CASA. Przypomnę, iż ORP „TORUŃ” w trakcie operacji pokona łącznie blisko 2400 mil, spędzi w morzu kilkanaście dni. Operował będzie na akwenach trudnych nawigacyjnie, ze strefami rozgraniczenia ruchu i w warunkach ścieśnionych. Trasa żeglugi wiodła będzie przez Morze Bałtyckie, cieśniny Skagerrak i Kattegat, Może Północne, Kanał Angielski aż do portu MARCHWOOD wchodzącym w skład zespołu portów SOUTHAMPTON. ORP „TORUŃ” jest okrętem transportowo – minowym projektu 767 i wraz z bliźniaczymi okrętami noszącymi imiona polskich miast – Lublina, Gniezna, Krakowa i Poznania wchodzi w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu. Okręty zostały zbudowane w Stoczni Północnej w Gdańsku. Przeznaczone są do załadunku z nieuzbrojonego brzegu, transportu morzem i wysadzaniu na nieuzbrojony brzeg techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego oraz transportu i stawiania min morskich w obronnych zagrodach minowych. Żołnierze kompanii zmechanizowanej 16 PDZ, którzy są transportowani do Wielkiej Brytanii drogą morską w ramach załadunku, przemieszczenia i wyładunku w porcie docelowym realizować będą szkolenie dotyczące przygotowania, wypracowania decyzji i procedur operacyjnych oraz realizacyjni zadań związanych z działaniem sił i środków desantu morskiego. mjr Zbigniew TUSZYŃSKI

Źródło: własne

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz