· 24 czerwca 2021 r. wystartował system e-TOLL, który docelowo umożliwia opłacanie przejazdów zarówno przez pojazdy ciężkie jak i lekkie. System oparty jest na technologii pozycjonowania satelitarnego.
· Wraz ze startem systemu na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe.
· Udostępniono też użytkownikom bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL, która można pobrać w Google Play i App Store. Aplikacja umożliwia wygodne opłacanie przejazdów po państwowych autostradach.
Okres przejściowy/wygaszenie viaTOLL
· System viaTOLL zostanie wygaszony najpóźniej do 30 września 2021 r. Przewidujemy okres przejściowy, w którym będą funkcjonować dwa systemy – viaTOLL i e-TOLL. Każdy użytkownik będzie miał możliwość wyboru najdogodniejszego dla niego terminu przejścia do e-TOLL.
Korzyści
· Nowoczesny, wygodny sposób zapłaty za przejazd.
· Wdrożenie e-TOLL umożliwi likwidację bramek na państwowych odcinkach autostrad, a tym samym ograniczy zatory i poprawi komfort przejazdu. Płynny przejazd bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.
· e-TOLL pozwoli na zmniejszenie kosztów poboru opłaty za przejazd. Nie trzeba będzie przeznaczać środków na bramki autostradowe i ich wyposażenie.
Korzyści dla przewoźników
· Kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta.
· Brak konieczności podpisywania umowy, a jedynie obowiązek rejestracji.
· Pełna obsługa online – bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem.
· Wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu.
· Otwarta architektura – brak monopolu na dostawę systemu i urządzeń pokładowych OBU, przewoźnicy mogą wybrać sposób zapłaty z wykorzystaniem:
- bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL
- urządzenie pokładowego OBU
- Zewnętrznego System Lokalizacyjny ZSL (wykorzystanie wbudowanych modułów GPS w pojazdach),
- usługi oferowanej przez dostawców Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS).
· MF przygotowało przepisy wprowadzające ulgę w podatku dochodowym (tzw. ulgę e-TOLL). Ulga podatkowa będzie dotyczyć urządzeń OBU/ZSL. Będzie można odliczyć od dochodu poniesione w 2021 r. koszty nabycia urządzeń OBU/ZSL (zakup, leasing) i ich utrzymania np. kosztów abonamentu.
Rejestracja w systemie e-TOLL
· Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Docelowo użytkownicy będą mogli jej dokonać również stacjonarnie w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL oraz za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych.
· W rejestracji użytkowników wspiera Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Infolinia działa całodobowo
w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim.
Przejazdy pojazdów lekkich
· Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):
- Poprzez aplikację mobilną e-TOLL PL.
- Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy
w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
· Do zakupu biletu autostradowego wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Jest to rozwiązanie ograniczające do minimum przetwarzanie danych.
· Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL została, jako opcja, wprowadzona wraz ze startem systemu e- TOLL.
Jak będą przechowywane dane w systemie e-TOLL
· Dane będą przetwarzane na podstawie i w granicach ustawy, wyłącznie w zakresie niezbędnym dla poboru opłat drogowych. Administratorem danych, w tym danych osobowych jest szef KAS.
· Weryfikacja danych geolokalizacyjnych i usuwanie zbędnych danych będzie prowadzona nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
· System nie będzie gromadził danych geolokalizacyjnych spoza płatnych odcinków dróg.
Możliwość rozszerzenia działania systemu na inne odcinki autostrad
· Zmiana sposobu poboru będzie możliwa również na odcinkach koncesyjnych (na wniosek spółki koncesyjnej, po zmianie umowy koncesyjnej).
· Krajowa Administracja Skarbowa jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.
Marta Rosiak
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz