Informacja na temat lotniska w Szymanach

W związku z pojawiającymi się w mediach informacjami pochodzącymi ze spółki Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. przedstawiamy Państwu stanowisko Samorządu Województwa Warminsko-Mazurskiego.

 

Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego powołał spółkę Warmia i Mazury Sp. z o.o. w celu przyspieszenia realizacji projektu utworzenia regionalnego portu lotniczego w Szymanach. Województwo posiada 100 proc. udziałów w spółce. Spółka została zrejestrowana w KRS w październiku br.

 

Przyczyną powołania spółki były znaczące opóźnienia w przygotowywaniu niezbędnej dokumentacji przez spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o., a tym samym zagrożenie niezrealizowania inwestycji z udziałem środków UE. Podawane przez Spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. terminy zakończenia prac nad Raportem Oddziaływania na Środowisko (wrzesień 2010, grudzień 2010, marzec 2011, czerwiec 2011, wrzesień 2011) nie zostały dotrzymane.

 

Prezesem Spółki Warmia i Mazury jest doświadczony w zarządzaniu lotniskami specjalista dr inż. Leszek Krawczyk - były Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Portu Lotniczego Łódź Sp. z o.o. a wcześniej Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Utrzymania w Porcie Lotniczym we Wrocławiu. W samorządowej spółce został również zatrudniony Jan Pastorczyk – zawodowy pilot, wieloletni Dyrektor Aeroklubu w Olsztynie oraz były Dyrektor Portu Lotniczego w Szymanach.

 

Województwo Warmińsko-Mazurskie przekazało Spółce Warmia i Mazury Sp. z o.o. w 2011 r. kwotę 2 275 000 zł. W projekcie budżetu na 2012 r. planowana jest kwota 16 330 000 zł.

 

Zarząd Województwa na mocy umowy dzierżawy gruntu w Szymanach wypowiedział umowę spółce Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. ze względu na niewywiązanie się z podstawowych warunków, tj. nieuiszczanie płatności za dzierżawę oraz nieuruchomienie działalności lotniskowej na dzierżawionym gruncie.

 

Współpraca ze spółką Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, czyli przygotowania wniosku o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
i przeprowadzenia inwestycji w Szymanach.

 

Spółka Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o.  nie spełniła żadnego kryterium, by móc aplikować o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tj. nie zapewniła wkładu własnego do inwestycji; nie podpisała z Instytucją Zarządzającą umowy wstępnej zwanej pre-umową, która ustanawia harmonogram niezbędnych działań w celu terminowego i prawidłowego przygotowania projektu zgodnie z wytycznymi; nie opracowała podstawowych dokumentów tj. Raportu Oddziaływania na Środowisko i Studium Wykonalności. Co więcej, zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych sytuacja finansowa spółki kwalifikuje ją do upadłości. Dotacje unijne nie mogą być przyznane przedsiębiorstwom w takiej kondycji finansowej.

 

Aktualnie zgodnie z decyzją Zarządu Województwa z 7 listopada 2011 r. beneficjentem projektu kluczowego pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jest Spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o.

 

Wydatki ponoszone przez spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. obciążają wszystkich udziałowców spółki. Samorząd Województwa posiada 5,49 proc. udziałów, a najwięcej (ok. 62 proc.) posiada spółka European Business Partner. Ciężar finansowania bieżącej działalności jest proporcjonalny do udziałów.

 

Spółka Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. posiadała zobowiązania wobec m.in. spółki Państwowe Porty Lotnicze, które Spółka EBP zobowiązała się, zgodnie z zapisami Warunkowej umowy o zakresie współdziałania przy realizacji przedsięwzięcia Rozbudowa i zarządzanie lotniskiem w Szymanach z 5 lipca 2007 r., spłacić w okresie 1,5 roku. Do dzisiaj wierzytelności te nie zostały całkowicie spłacone.

 

Przedstawione przez Spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. wydatki w wysokości 7 mln zł nie znajdują potwierdzenia w żadnych dokumentach dostępnych Zarządowi Województwa.

 

Zaliczki na realizację projektu unijnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, beneficjent może otrzymać po podpisaniu Umowy o dofinansowanie. Spółka Port Lotniczy Mazury Sp z o.o. nie podpisała przedmiotowej umowy.

 

Województwo Warmińsko – Mazurskie nie jest instytucją zarządzająca lotniskiem. Województwo jest                Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2007-2013.

Na władzach województwa spoczywa także obowiązek zorganizowania inwestycji, dlatego konieczne było powołanie nowego podmiotu, który skutecznie zrealizuje projekt.

 

Spółka Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. doprowadziła w ostatnich latach do znacznego pogorszenia infrastruktury na terenie lotniska, co jest przedmiotem prowadzonej obecnie kontroli.  Zniszczeniu uległy między innymi światła progowe oraz krawędziowe. Nie dokonano naprawy sytemu pomocy nawigacyjnej ILS/DME, mimo że był ubezpieczony.

 

Na Walnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. przedstawiciel Województwa Warmińsko-Mazurskiego głosował za upadłością spółki.  Należy zauważyć jednak, że pozostali udziałowcy nie byli obecni na Zgromadzeniu  (nieobecni udziałowcy to:  Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich, Gmina Świętajno, Miasto i Gmina Pasym, Miasto Mrągowo, Gmina Dźwierzuty, Gmina Stawiguda, Gmina Mrągowo i Gmina Kętrzyn). Miasto Kętrzyn było obecne tylko w pierwszej części Zgromadzenia i w tym głosowaniu nie brało udziału.

 

Dalsza współpraca ze spółką Port Lotniczy Mazury nie gwarantowała powodzenia inwestycji i terminowego zrealizowania i rozliczenia projektu unijnego. Inwestycja musi być rozliczona do połowy 2015 roku.

 

Aktualnie samorządowa Spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o. posiada już opracowaną przez Biuro Studiów
i Projektów  Lotniskowych POLKONSULT „Koncepcję docelowej modernizacji lotniska w Szymanach”. Wykonywana jest obecnie inwentaryzacja przyrodnicza. W przygotowaniu są specyfikacje zamówień
na Raport Oddziaływania na Środowisko, Studium Wykonalności i mapy do celów projektowych.

Źródło: UM

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz