Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego powołał spółkę Warmia i Mazury Sp. z o.o. w celu przyspieszenia realizacji projektu utworzenia regionalnego portu lotniczego w Szymanach. Województwo posiada 100 proc. udziałów w spółce. Spółka została zrejestrowana w KRS w październiku br.
Przyczyną powołania spółki były znaczące opóźnienia w przygotowywaniu niezbędnej dokumentacji przez spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o., a tym samym zagrożenie niezrealizowania inwestycji z udziałem środków UE. Podawane przez Spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. terminy zakończenia prac nad Raportem Oddziaływania na Środowisko (wrzesień 2010, grudzień 2010, marzec 2011, czerwiec 2011, wrzesień 2011) nie zostały dotrzymane.
Prezesem Spółki Warmia i Mazury jest doświadczony w zarządzaniu lotniskami specjalista dr inż. Leszek Krawczyk - były Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Portu Lotniczego Łódź Sp. z o.o. a wcześniej Wiceprezes Zarządu i Dyrektor ds. Utrzymania w Porcie Lotniczym we Wrocławiu. W samorządowej spółce został również zatrudniony Jan Pastorczyk – zawodowy pilot, wieloletni Dyrektor Aeroklubu w Olsztynie oraz były Dyrektor Portu Lotniczego w Szymanach.
Województwo Warmińsko-Mazurskie przekazało Spółce Warmia i Mazury Sp. z o.o. w 2011 r. kwotę 2 275 000 zł. W projekcie budżetu na 2012 r. planowana jest kwota 16 330 000 zł.
Zarząd Województwa na mocy umowy dzierżawy gruntu w Szymanach wypowiedział umowę spółce Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. ze względu na niewywiązanie się z podstawowych warunków, tj. nieuiszczanie płatności za dzierżawę oraz nieuruchomienie działalności lotniskowej na dzierżawionym gruncie.
Współpraca ze spółką Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, czyli przygotowania wniosku o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
i przeprowadzenia inwestycji w Szymanach.
Spółka Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. nie spełniła żadnego kryterium, by móc aplikować o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tj. nie zapewniła wkładu własnego do inwestycji; nie podpisała z Instytucją Zarządzającą umowy wstępnej zwanej pre-umową, która ustanawia harmonogram niezbędnych działań w celu terminowego i prawidłowego przygotowania projektu zgodnie z wytycznymi; nie opracowała podstawowych dokumentów tj. Raportu Oddziaływania na Środowisko i Studium Wykonalności. Co więcej, zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych sytuacja finansowa spółki kwalifikuje ją do upadłości. Dotacje unijne nie mogą być przyznane przedsiębiorstwom w takiej kondycji finansowej.
Aktualnie zgodnie z decyzją Zarządu Województwa z 7 listopada 2011 r. beneficjentem projektu kluczowego pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jest Spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o.
Wydatki ponoszone przez spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. obciążają wszystkich udziałowców spółki. Samorząd Województwa posiada 5,49 proc. udziałów, a najwięcej (ok. 62 proc.) posiada spółka European Business Partner. Ciężar finansowania bieżącej działalności jest proporcjonalny do udziałów.
Spółka Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. posiadała zobowiązania wobec m.in. spółki Państwowe Porty Lotnicze, które Spółka EBP zobowiązała się, zgodnie z zapisami Warunkowej umowy o zakresie współdziałania przy realizacji przedsięwzięcia Rozbudowa i zarządzanie lotniskiem w Szymanach z 5 lipca 2007 r., spłacić w okresie 1,5 roku. Do dzisiaj wierzytelności te nie zostały całkowicie spłacone.
Przedstawione przez Spółkę Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. wydatki w wysokości 7 mln zł nie znajdują potwierdzenia w żadnych dokumentach dostępnych Zarządowi Województwa.
Zaliczki na realizację projektu unijnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, beneficjent może otrzymać po podpisaniu Umowy o dofinansowanie. Spółka Port Lotniczy Mazury Sp z o.o. nie podpisała przedmiotowej umowy.
Województwo Warmińsko – Mazurskie nie jest instytucją zarządzająca lotniskiem. Województwo jest Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Warmia i Mazury na lata 2007-2013.
Na władzach województwa spoczywa także obowiązek zorganizowania inwestycji, dlatego konieczne było powołanie nowego podmiotu, który skutecznie zrealizuje projekt.
Spółka Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. doprowadziła w ostatnich latach do znacznego pogorszenia infrastruktury na terenie lotniska, co jest przedmiotem prowadzonej obecnie kontroli. Zniszczeniu uległy między innymi światła progowe oraz krawędziowe. Nie dokonano naprawy sytemu pomocy nawigacyjnej ILS/DME, mimo że był ubezpieczony.
Na Walnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Port Lotniczy Mazury Sp. z o.o. przedstawiciel Województwa Warmińsko-Mazurskiego głosował za upadłością spółki. Należy zauważyć jednak, że pozostali udziałowcy nie byli obecni na Zgromadzeniu (nieobecni udziałowcy to: Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich, Gmina Świętajno, Miasto i Gmina Pasym, Miasto Mrągowo, Gmina Dźwierzuty, Gmina Stawiguda, Gmina Mrągowo i Gmina Kętrzyn). Miasto Kętrzyn było obecne tylko w pierwszej części Zgromadzenia i w tym głosowaniu nie brało udziału.
Dalsza współpraca ze spółką Port Lotniczy Mazury nie gwarantowała powodzenia inwestycji i terminowego zrealizowania i rozliczenia projektu unijnego. Inwestycja musi być rozliczona do połowy 2015 roku.
Aktualnie samorządowa Spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o. posiada już opracowaną przez Biuro Studiów
i Projektów Lotniskowych POLKONSULT „Koncepcję docelowej modernizacji lotniska w Szymanach”. Wykonywana jest obecnie inwentaryzacja przyrodnicza. W przygotowaniu są specyfikacje zamówień
na Raport Oddziaływania na Środowisko, Studium Wykonalności i mapy do celów projektowych.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz