Inwestycje na granicy

Przystąpienie Polski do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) jest jedną z konsekwencji członkostwa w Unii Europejskiej. Na mocy umowy o rozszerzeniu EOG ustanowiona została pomoc finansowa krajów Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), tworzących EOG, a tym samym korzystających z możliwości, jakie oferuje rynek wewnętrzny UE najmniej zamożnym Państwom Członkowskich UE.

 

W 2004 r. rząd polski podpisał umowy umożliwiające korzystanie z dodatkowych, obok funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej, źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej: Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego . Darczyńcami są 3 kraje stowarzyszone w EFTA: Norwegia, Islandia i Liechtenstein. Pomoc finansowa udzielana jest w ramach dwóch instrumentów finansowych: Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).

 

Głównym celem utworzonych funduszy jest realizacja przedsięwzięć prorozwojowych przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie EOG. Dodatkowo realizacja przedsięwzięć służy zacieśnieniu współpracy bilateralnej pomiędzy Polską a państwami-darczyńcami.

 

Z środków finansowych przyznanych Polsce w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego z powodzeniem korzysta również Warmińsko-Mazurski Oddział Straży Granicznej.

 

Dnia 26 marca 2010 roku przekazaniem placu pod planowaną inwestycję rozpoczęła się realizacja zadania pn. „ Rozbudowa Placówki Straży Granicznej w miejscowości Braniewo ”. W ramach zadania planowana jest rozbudowa budynku administracyjnego oraz kompleksu garażowo-technicznego z ośmioma miejscami garażowymi, stanowiskiem mycia pojazdów oraz magazynem MPS. Całkowity koszt inwestycji to 4.739.690,88 zł. (brutto). Nowa inwestycja w 85% finansowana jest z środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a 15 % pochodzi z rezerwy celowej budżetu państwa. Planowany termin zakończenia rozbudowy placówki Straży Granicznej w Braniewie określony został na dzień 15 lutego 2011 roku.

 

Niemal jednocześnie, bo w poniedziałek 29 marca 2010 r. Warmińsko-Mazurski Oddział Straży Granicznej przystąpi do kolejnego zadania finansowanego w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Realizację zadania pod nazwą „ Budowa Placówki Straży Granicznej w miejscowości Górowo Iławeckie” rozpocznie oficjalne przekazanie terenu pod budowę placówki, które nastąpi w dniu 29 marca 2010 roku. W ramach inwestycji planowana jest budowa budynku administracyjnego i garażowego (wartość inwestycji 5.126.765,43 zł brutto) oraz wielorodzinnego budynku mieszkalnego (wartość inwestycji 2.543.125,99 zł brutto) Całkowity koszt inwestycji to 7.669.891,42 zł. (brutto).

 

Podobnie jak w przypadku rozbudowy Placówki Straży Granicznej w Braniewie 85% środków finansowych inwestycji w części służbowej (budynek administracyjny wraz z częścią garażową) pochodzi z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, natomiast 15 % z rezerwy celowej budżetu państwa. Środki na budowę części mieszkalnej inwestycji pochodzą z „ Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2009 ”. Zakończenie zadania w części służbowej planowane jest na dzień 15 lutego 2011 roku, natomiast części mieszkalnej na 31 października 2011 roku.

Anna Mauch

Źródło: SG

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz