Konsumenci górą

Nowa Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (która zastąpi dotychczasową ustawę o BIG najprawdopodobniej na początku czerwca 2010 r.) spowoduje, że po raz pierwszy whistorii konsumenci będą mogli wpisywać swoich dłużników do Biur Informacji Gospodarczej (BIG). To z kolei oznacza, że przysłowiowy Pan Kowalski, nie będzie już bezsilny zarówno wobec małych, jak i wielkich dłużników. Kowalski nie będzie też jedynie biernym ogniwem w łańcuchu wymiany informacji gospodarczej.

- Po raz pierwszy konsumenci staną po stronie silniejszego. „Kowalski” będzie mógł wpisać do BIG InfoMonitor swojego dłużnika, czyli osobę, która nie spłaciła swojego zobowiązani  lub firmę, która nie wywiązała się ze swoich usług. UWAGA! Nawet wielkie korporacje mogą się znaleźć w rejestrze dłużników BIG. W ten sposób konsument utrudni im dostęp do kredytów, zakupu internetu, telefonów komórkowych na abonament i nawiązania nowych relacji biznesowych. Wpisanie dłużnika do BIG zwiększy jego szanse na odzyskanie należności, ponieważ tylko spłata zobowiązania powoduje usunięcie danych dłużnika z bazy – komentuje Mariusz Hildebrand, Prezes firmy InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA (BIG InfoMonitor).

Nowe regulacje prawne sprawią, że osoba fizyczna  nie będzie już bezradna wobec pracodawcy, który nie wypłaca wynagrodzenia, małżonka lub rodzica, który nie wywiązuje się z obowiązku alimentacyjnego, czy znajomego, który nie chce oddać pożyczonych pieniędzy.  Dane, które umieści w BIG InfoMonitor, będą dostępne dla banków, firm pożyczkowych, telekomunikacyjnych i innych podmiotów nawet przez 10 lat, jeśli należność nie zostanie spłacona.

Wystarczy, że konsument będzie posiadał tytuł wykonawczy stwierdzający, że należą mu się pieniądze od danej osoby lub firmy. Powinien też wysłać dłużnikowi wezwanie do zapłaty, zawierające informację o konsekwencjach wpisu do BIG. Jeśli w ciągu 14 dni od daty wysłania wezwania dług nie zostanie zwrócony, dane dłużnika staną się widoczne dla banków, firm telekomunikacyjnych i innych instytucji, które będą go postrzegać jako osobę niewypłacalną.

-Doświadczenie BIG InfoMonitor pokazuje, że już samo wysłanie wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o wpisaniu do BIG motywuje dłużnika do spłaty. Zgłoszenie dłużnika do rejestru dłużników BIG w większości wypadków przynosi pozytywny rezultat – dodaje Marcin Ledworowski – wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor.

Do tej pory usługi BIG były dedykowane jedynie przedsiębiorcom oraz jednostkom samorządu terytorialnego. Konsumenci w obiegu informacji gospodarczych byli jedynie „biernym” ogniwem. Ich obecność w tym systemie ograniczała się wyłącznie do roli dłużnika dopisywanego do BIG. „Aktywność” konsumenta natomiast sprowadzała się do spłaty zaciągniętych zobowiązań. Tylko zwrot długu jest jedynym sposobem by usunąć dane z BIG, a tym samym pozbyć się kłopotów z otrzymaniem kredytu, pożyczki, z zakupami na raty.

InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej S.A. dostarcza bankom i przedsiębiorcom zaawansowaną bazę danych do sprawdzania kontrahentów i konsumentów oraz skutecznego odzyskiwania długów (należności przeterminowanych). Oprócz własnej Centralnej Ewidencji Dłużników, BIG InfoMonitor posiada bezpośredni dostęp do danych Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich. W rejestrze BIG InfoMonitor jest więc ponad 4,2 miliony informacji gospodarczych o konsumentach i przedsiębiorcach. Informacje gospodarcze w rejestrze BIG InfoMonitor,  o wiarygodności płatniczej i o zwłoce w należnościach, pozwalają na unikanie problemów z nierzetelnymi dłużnikami. Umieszczenie dłużnika w Centralnej Ewidencji Dłużników sprawia, że dowiaduje się o tym sektor bankowy – a dłużnik szybko spłaca należności. BIG InfoMonitor jest spółką zależną banków działających na polskim rynku poprzez Biuro Informacji Kredytowej. BIG InfoMonitor wydaje kwartalne raporty InfoDług i raport BIG (www.infodlug.pl). Spółka działa pod nadzorem Ministra Gospodarki.

Lidia Roman

 

Źródło: Własne

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz