Podróżni mają lepsze warunki podróży koleją w woj. warmińsko-mazurskim. To efekt zrealizowanych inwestycji oraz bieżących prac prowadzonych przez PLK S.A. w 2023 r.
Koleją na północ regionu
Dzięki realizacji prac modernizacyjnych i remontowych podróżni z Braniewa czy Dobrego Miasta znowu mogą dojechać do stolicy regionu pociągiem. Dostęp do kolei zwiększył się dzięki budowie nowego przystanku Nowy Dwór koło Ornety. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z przebudowanych peronów w Olsztynie Gutkowie, Dobrym Mieście, Bukwałdzie, Cerkiewniku, Swobodnej, Bzowcu, Rogiedlach, Lubominie i Henrykowie. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowano wygodne pochylnie. Zamontowano ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz oświetlenie. Prace o wartości ponad 222 mln zł netto w ramach projektu pn. Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn Gutkowo Dobre Miasto są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Remont odcinka Dobre Miasto Braniewo za około 240 mln zł zrealizowana została ze środków budżetowych PLK S.A.
Pociągi pasażerskie wróciły do Wielbarka
Po ponad 20 latach powróciły pociągi pasażerskie na trasę z Ostrołęki do Olsztyna z przesiadką w Chorzeli, ponownie łącząc koleją województwo mazowieckie z warmińsko mazurskim. Dzięki pracom remontowym na odcinku linii kolejowe nr 35 Chorzele Szymany podróżni wsiadają do pociągów z naprawionych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Kontynuowane są prace przy zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z LCS Szczytno. Zwiększy to przepustowość wyremontowanego odcinka linii i pozwoli na podniesienie prędkości pociągów do 80 km/h. Zakończenie prac planowane jest w styczniu br. Wartość wszystkich robót wynosi ponad 45 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.
Stacje Olsztyn Główny i Ełk zachęcą do wyboru kolei
Podróżni korzystają z przebudowanych peronów 3 i 4 na modernizowanej stacji Olsztyn Główny. Aktualnie wykonawca koncentruje się na budowie peronów nr 1 i 2, układu torowego oraz nowej nastawni. Gotowe są wszystkie segmenty wydłużonego przejścia podziemnego, z którego na perony będą prowadzić windy i schody ruchome. Przejście zostało już połączone z budowanym dworcem. Zadanie o wartości ok. 442 mln zł realizowane jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zakończenie inwestycji planowane jest w maju br.
Dla podróżnych zmienia się również stacja Ełk. Do pociągów można już wsiadać z przebudowanego peronu nr 3. Na stacji kontynuowane są prace związane z przebudową sąsiednich peronów, przejścia podziemnego i układu torowego. Inwestycja o wartości 587 mln zł netto realizowana jest w ramach projektu Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok Suwałki Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok Ełk. Zakończenie zaplanowano w III kwartale br. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) Łącząc Europę.
Efekty programu przystankowego
Realizacja zadań w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021- 2025 poprawiła dostęp do kolei w regionie. Nowe przystanki powstały w Nikielkowie i Kolnie, na trasie z Olsztyna do Korsz (linia kolejowa nr 353), oraz w Wietrzychowie na trasie z Olsztyna do Działdowa (linia kolejowa nr 216). Od września 2022 r. podróżni korzystają z przebudowanego, wyższego peronu w Pasłęku. Podróżni korzystają z przebudowanych peronów w Łankiejmach (linia kolejowa nr 353) oraz wydłużonych peronów w Działdowie (linia kolejowa nr 9), dzięki którym na stacji mogą zatrzymywać się dłuższe pociągi jadące w kierunku Warszawy lub Gdańska. Wartość prac wyniosła ponad 15 mln zł netto.
Przemysław Zieliński
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz