Młodzież aktywnie edukuje o OZE. Zaczyna od najmłodszych

Europa od dłuższego czasu zmaga się z kryzysem energetycznym. Wśród rozwiązań, które mogą pomóc często pojawia się tematyka energii odnawialnej i energetyki jądrowej. Według badań CBOS z 2022 r., poparcie wśród Polaków dotyczące tego ostatniego źródła energii wzrosło aż 75 proc. Organizatorzy największej w Polsce olimpiady projektów społecznych „Zwolnieni z Teorii” zauważają zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii wśród młodzieży. W ramach programu „Energia w nauce” młodzi ludzie realizują w swoich miastach akcje edukacyjne dla najmłodszych oraz publikują materiały w mediach społecznościowych. Jakie działania planują nastolatki w kwestii OZE?

  • W obliczu trudnej sytuacji na rynku energetycznym w całej Unii Europejskiej, Polacy szukają alternatywnych źródeł energii. Aż 75 proc. rodaków otwiera się na rozwiązania energetyczne w postaci energetyki jądrowej - podają badania CBOS z 2022 roku.

  • Właśnie ruszył specjalny program Olimpiady Zwolnieni z Teorii pt. „Energia w nauce”, który realizowany jest we współpracy z Eneą. Aż 28 zespołów realizuje swoje projekty, wśród których znajdują się propozycje dotyczące edukacji w zakresie odnawialnych źródeł energii.

 

Młodzi chcą działać i edukować

Młodzież działająca w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii chce, aby Polacy wiedzieli, czym jest OZE i jakie korzyści dla portfela i planety płyną z tego rozwiązania. Młodzi edukują społeczeństwo, zaczynając od najmłodszych, aby następne pokolenia miały wiedzę w zakresie energii oraz jej oszczędzania. Przykładem takiego działania jest zespół z II Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Baczyńskiego z Konina, autorzy projektu „oEnergii”, którzy postawili sobie za cel kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw związanych z oszczędzaniem energii i energetyką.
– Od dawna chcieliśmy działać w zakresie edukacji związanej z energooszczędnością, energetyką oraz klimatem, dlatego, gdy dowiedzieliśmy się na lekcji o programie „Energia w nauce”, szybko zdecydowaliśmy, że chcemy brać w nim udział – stwierdza Jakub Maciejewski, lider projektu „oEnergii”. – Nie mieliśmy żadnych problemów z zebraniem grupy chętnych 10 osób, by wspólnie działać – dodaje. Zespół „oEnergii” ma już za sobą pierwsze doświadczenia: przeprowadzenie „Energo-tygodnia” we własnym liceum, współpracę z Młodzieżową Radą Miasta Konina oraz kampanię promocyjno-edukacyjną w mediach społecznościowych. Planują zorganizować debatę oksfordzką dla mieszkańców Konina na temat związany z zielonymi źródłami energii, przeprowadzić zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, uruchomić stronę internetową z dostępną bazą wiedzy oraz kalkulatorem dotyczącym oszczędzania energii.

 

Podobny cel ma zespół „Napędzani Zieloną Energią”, tworzy go 10 osób z XI Liceum Ogólnokształcącego im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Białymstoku. Autorzy podkreślają, że każde działanie ma znaczenie i może wpływać na ocieplenie klimatu. – Stawiamy sobie za cel realizację projektu, który pomoże zrozumieć problematykę zmian zachodzących na Ziemi oraz promuje nauki ścisłe. Chcemy poruszać tematykę zmian klimatu, anomalii pogodowych i przerw w dostawach surowców. Przede wszystkim pragniemy jednak zaprezentować, jak w przyjemny i prosty sposób oszczędzać energię i dbać o planetę. Opracowaliśmy już artykuł pn. "Jak włodarze dużych miast minimalizują zmiany klimatu", który opublikowaliśmy na naszym Facebooku. Planujemy też organizację warsztatów o energii przyszłości, oszczędności i naukach ścisłych – twierdzi Kornel Janiel, lider projektu.

 

Wsparcie młodych światozmieniaczy

Działanie dla społeczeństwa nie wiąże się tylko ze zmianami najbliższego otoczenia. Pokazanie chęci robienia czegoś dobrego oraz sumienne realizowanie projektów pomaga w dłuższej perspektywie planecie i im samym. Zaangażowani młodzi to przyszli, świadomi pracownicy i konsumenci. Zauważa to Enea, jeden z największych koncernów energetycznych w Polsce i wieloletni partner Olimpiady Zwolnieni z Teorii. W tym roku Enea objęła patronatem tematy związane z energią oraz naukami ścisłymi. – W naszej firmie wspieramy edukację dzieci oraz młodzieży w wielu projektach, również w obszarze promocji nauk ścisłych. Chcemy, by świadomość społeczeństwa o rodzajach energii rosła. Realizowanie przez młodzież własnych projektów społecznych daje szansę na rozwój i pracę na rzecz lepszego jutra – zaznacza Artur Murawski, dyrektor Departamentu Sponsoringu, Promocji i Zarządzania Marką w Enei.

 

Enea stale wspiera rozwój i edukację młodzieży. Angażując się w program „Energia w nauce”, stwarza uczniom szansę na kontakt z ekspertami z branży energetycznej, by lepiej zrozumieć ten obszar. W ramach programu organizowany jest specjalny webinar dotyczący profesjonalnej komunikacji w social mediach, który pomoże im w promowaniu własnych projektów. Po zakończonym programie uczestnicy otrzymają certyfikaty poświadczające zrealizowanie projektu. Wszystkie projekty, które zakończą się z sukcesem do końca marca, będą miały szansę powalczyć o najwyższe nagrody dla działań społecznych podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii.

 

Więcej informacji o programie i partnerze na stronie: https://zwzt.link/energiawnauce. Więcej informacji o Zwolnionych z Teorii na zwolnienizteorii.pl

 

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji

przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

 

Magdalena Żuk 

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz