- Próg uprawniający do świadczenia wzrósł z 2157,80 zł do 2419,33 zł brutto. Maksymalna kwota świadczenia pozostaje bez zmian i wynosi - 500 zł na rękę – wyjaśnia Anna Grabowska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie warmińsko-mazurskim
- Wniosek o świadczenie należy złożyć, tylko wtedy gdy upłynął okres, na który została orzeczona niezdolność do samodzielnej egzystencji lub jeśli nowy próg dochodowy obecnie pozwala na uzyskanie świadczenia, do którego wcześniej nie było prawa – mówi Anna Grabowska
Świadczenie 500 plus dla niesamodzielnych mogą otrzymać osoby mieszkające w Polsce, które ukończyły 18 lat, są niezdolne do samodzielnej egzystencji i nie mają świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych lub suma tych świadczeń nie przekracza od 1 marca br. 2419,33 zł brutto.
Świadczenia finansowane ze środków publicznych to np. emerytury czy renty wypłacane przez ZUS, KRUS i inne organy. Do tej grupy zaliczają się również świadczenia z pomocy społecznej o charakterze innym niż jednorazowe, np. zasiłki stałe, dodatek mieszkaniowy. Do dochodu uwzględniane są również świadczenia otrzymywane z zagranicznych instytucji właściwych do spraw emerytalno-rentowych.
Do dochodu nie jest wliczany np. dodatek i zasiłek pielęgnacyjny, dodatek dla sieroty zupełnej, dodatek kombatancki czy też ryczałt energetyczny. Nie są ujmowane także świadczenia o charakterze jednorazowym, np. zasiłki socjalne lub zasiłek pogrzebowy. Pod uwagę nie jest brane świadczenie wspierające, czy renta rodzinna przyznana po zmarłym rodzicu osobie, która stała się całkowicie niezdolna do pracy przed ukończeniem 16 lat lub w czasie nauki w szkole przed ukończeniem 25 lat.
Świadczenie w pełnej kwocie, czyli 500 zł, mogą otrzymać osoby, które nie mają świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych lub suma tych świadczeń nie przekracza 1919,33 zł brutto (od 1 marca 2024 r.). Jeśli suma tych świadczeń wynosi więcej niż 1919,33 zł, a nie przekracza 2419,33 zł brutto, to stosowana jest zasada złotówka za złotówkę.
Świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji nie jest wypłacane z urzędu i należy złożyć wniosek. Jeśli pobieramy już emeryturę lub rentę, to wniosek należy złożyć w instytucji, która wypłaca to świadczenie, np. w ZUS-ie, KRUS-ie lub w innych zakładach emerytalno-rentowych.
- Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający niezdolność do samodzielnej egzystencji, a w razie braku takiego orzeczenia albo gdy upłynął okres, na który zostało ono wydane - zaświadczenie o stanie zdrowia (druk OL-9). Należy pamiętać, że zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza POZ ważne jest miesiąc, a wydane przez lekarza specjalistę trzy miesiące przed zgłoszeniem wniosku. Do wniosku warto również dołączyć dokumentację medyczną i inne dokumenty mające znaczenie dla wydania orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji: np. kartę badania profilaktycznego, dokumentację rehabilitacji leczniczej lub zawodowej - dodała rzeczniczka
AG
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz