W ostatnich dniach spora część osób odbiera połączeniaod tajemniczej Pani Iwony Woźniak, która oferuje voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Przestrzegamy i informujemy, że to próba oszustwa.Pani Iwona to w rzeczywistości bot, oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Z pewnością większość osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że rozmawia z robotem. Mało tego, w przeciągu chwili bot jest w stanie obdzwonić setki osób w tej samej sprawie.Pełna treść wypowiedzi bota Iwony przedstawia się następująco:“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru...”.Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się
Data dodania: 2020-07-29 14:25:06, kzs
A | A | A
Oszustwa na bon turystyczny 500+ czy darmowy voucher na wakacje w Polsce coraz częstsze!
Wakacje to doskonała okazja do wypoczynku, ale również liczne próby oszukania sporej grupy osób. Naciąganie, kradzieże i wyłudzanie danychprzy wykorzystaniu telefonu czy internetu to obecnie dość popularna metoda.
z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo... Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazujemiejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?Jest kilka sposobów, pozwalających namstwierdzić, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem. Przede wszystkim:•botzazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”•często używa bezosobowych zwrotów•nie używa naszego imienia•bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie•skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejnościO czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?Musimy działać przedewszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:•jak najszybciej zakończyć rozmowę•pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych•upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych -można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji•jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą•możnarównież dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”•należyrównież zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organówNa topie jest również bon turystyczny, to także świetnaokazja dla oszustów. W tym przypadku należy pamiętać,żeby zweryfikowanych informacji szukaću źródła, czyli w podmiotach odpowiadającychza realizację i obsługę dodatku wakacyjnego–Ministerstwie Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.Mamy nadzieję, że powyższe poradypomogąuporać się z tego typu zagrożeniemi próbą wyłudzenia danych. Zachowajmy zdrowy rozsądek w tego typu sytuacjach.
Kamila Miciuła
Źródło: Własne
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz