Pasy bezpieczeństwa zostały wymyślone po to, aby ratować ludzkie życie, a nie po to by je utrudniać! Zapinając się w samochodzie, nie zapinasz się dla Policji, tylko dla siebie i swoich bliskich. W momencie wypadku pasy zwiększają szansę na przeżycie. Od 15 listopada br. obowiązują też nowe wzory zaświadczeń lekarskich o przeciwwskazaniach do używania pasów bezpieczeństwa oraz przewożenia dzieci w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymującym.
POJAWIŁY SIĘ PÓŁ WIEKU TEMU
54 lata temu pojawił się pierwszy na świecie samochód ze standardowo zainstalowanymi trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. W trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników dróg pomysłodawca zezwolił na bezpłatne wykorzystanie ich rozwiązania, tak że każdy producent samochodów mógł bezpłatnie wykorzystać ten wzór. Do dzisiaj pas bezpieczeństwa pozostaje jednym z najważniejszych elementów systemu bezpieczeństwa samochodu. Zapięty pas zmniejsza ryzyko śmierci lub poważnego urazu podczas zderzenia nawet o 50%, a jego stosowanie jest w większości krajów, w tym w Polsce, obowiązkowe (art. 39 UoPrd).
Zmniejsza bowiem ryzyko śmierci lub poważnego urazu podczas zderzenia nawet o 50%. Aby pas był skuteczny w swojej roli, musi być odpowiednio zapięty. Prawidłowo zapięte pasy powinny płasko przylegać do ciał, opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha. Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji zsuwania się z ramienia. W tym celu dopasuj górny punkt mocowania pasów bezpieczeństwa na bocznym słupku auta.
PRZYPNIJ DUSZĘ DO CIAŁA
- zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse przeżycia wypadku w samochodzie,
- pasy wiążące kierowcę z autem umożliwiają lepsze wyczucie ruchów pojazdu i precyzję kierowania,
- poduszka powietrzna zabezpiecza przed urazami głowę, właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję, zapięty pas zabezpiecza całe ciało.
Pas działa tym skuteczniej, im ściślej opasuje chronioną osobę - naucz się raz po raz naciągać pas, by przylegał do klatki piersiowej i bioder. Pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów, we współpracy z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną.
Wszystkie osoby w samochodzie zajmujące miejsca wyposażone w pasy, powinny je zapiąć zanim pojazd ruszy. Prawa fizyki są bezwzględne dla uczestników wypadków. W razie czołowego zderzenia nie zapięty pasażer siedzący z tyłu, przełamie oparcie przedniego fotela i zmiażdży osobę na nim siedzącą.
KTO MOŻE BEZ PASÓW...
Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy m.in. osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa. W Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 13 maja 2015 r. w sprawie wzorów zaświadczeń lekarskich (Dz.U. poz. 674) sprecyzowano wzór zaświadczenia lekarskiego o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa, a także bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.
Policja przypomina, że przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie z dniem 15 maja 2015 r., jednakże posiadanie dotychczasowego orzeczenia bądź zaświadczenia lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów wydane na podstawie wcześniejszych przepisów zachowały ważność przez okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wejścia ustawy, tj. do dnia 15 listopada 2016 r.
ALE MIEJ ŚWIADOMOŚĆ...
Czy wiesz że, w chwili zderzenia auta z nieruchomą masywną przeszkodą z prędkością około 50 km/h, na ludzi wewnątrz auta działa ogromna siła przeciążenia; osoba o wadze ciała 75kg przez moment ma „masę zderzeniową” około 3750 kg. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się takiej sile, a ciało kierowcy, pasażera zostaje wyrzucone przez okno.
W komunikacie wykorzystano materiały opracowane w WRD BPiRD KGP na podstawie materiału Stowarzyszenia Droga i Bezpieczeństwo pod tytułem „Przypnij duszę do ciała”.
Anna Kos
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz