Nie do poznania zmienił się ełcki węzeł kolejowy, czyli część międzynarodowej trasy Rail Baltica. Na stacji Ełk podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z trzech przebudowanych peronów, połączonych ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji na osiedle Zatorze. Zabudowaliśmy system dynamicznej informacji pasażerskiej, który zapewnia aktualne informacje o ruchu pociągów. Nowe perony powstały także na przystanku Ełk Szyba Wschód. Udogodnieniem dla kierowców, które przede wszystkim zwiększa poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami, są nowe, bezkolizyjne skrzyżowania na terenie miasta na ul. Kolejowej, Suwalskiej oraz Towarowej/Norwida. Na rzece Ełk zbudowaliśmy także nowy most kolejowy. Układ torowy stacji Ełk Towarowy został włączony do stacji Ełk, która po przebudowie składa się z 40 km torów i 118 rozjazdów. O bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu pociągów dbają pracownicy PLK S.A. z nowoczesnego, lokalnego centrum sterowania. Inwestycja w Ełku kosztowała 612 mln zł netto i została dofinansowana ze środków instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) Łącząc Europę.
W stolicy województwa podróżni zyskali oczekiwany komfort obsługi. Stacja Olsztyn Główny po przebudowie zachęca do wyboru kolei jako środka transportu w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Przebudowane cztery perony są zadaszone i wyposażone w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki. Wygodniejsze stały się podróże w kierunku Warszawy, Działdowa, Trójmiasta, Iławy, Ełku, Braniewa oraz Szczytna (z nowej krawędzi peronowej na wydłużonym peronie nr 1). Na perony prowadzi przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi, które ułatwiają dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przejście pod torami zostało wydłużone o około 100 metrów w kierunku osiedla Zatorze, gdzie na wejściu również zabudowana została winda. W sumie na stacji wymieniliśmy 28 km torów oraz 116 rozjazdów, po których ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi. Modernizację przeszła także towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów, jest również więcej zelektryfikowanych torów do obsługi składów towarowych, które mogą być prowadzone lokomotywami elektrycznymi, a nie spalinowymi. Inwestycja w Olsztynie kosztowała ok. 423 mln zł netto, w tym dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Na podróżnych zmienia się prowadząca przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich linia kolejowa nr 38 Ełk Giżycko Korsze. Wykonawcy budują nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Budowane są nowe, wyższe perony, z których podróżni wygodniej wsiądą do pociągów. Zmiany widać już w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich. Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Koszt robót na odcinku Ełk Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko Korsze 876 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy). W kwietniu podpisaliśmy dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej, o wartości 233 mln zł netto (środki Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h.
Kontynuujemy prace przy przebudowie stacji Ostróda. W budowie są dwa perony oraz przejście podziemne, które połączy je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Na perony z przejścia będą prowadzić windy, będące wygodnym ułatwieniem w komunikacji na stacji. W ramach zadania wymieniamy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. W budowie jest nowa nastawnia, wzmacniamy również konstrukcję kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą. Inwestycja PLK S.A. za ponad 250 mln zł realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jej zakończenie planowane jest w 2026 r.
Przemysław Zieliński
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz