Polakom brakuje informacji o produktach regionalnych

Rodzina najcenniejszym źródłem wiedzy o produktach spożywczych, kobiety grupą najaktywniej poszukującą wiedzy na ich temat, a informacje o produktach regionalnych, tradycyjnych i ekologicznych najbardziej pożądane. To wybrane wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie ITBC Communication przez agencję badawczą INQUIRY, we współpracy z VFP Communications.

 

Badanie „Konsument w gąszczu informacji, czyli jak powinna komunikować się z nim branża spożywcza” wykazało, że aż 89% respondentów interesuje się produktami spożywczymi i zwraca uwagę na informacje na ich temat. 

 

Jednak rodzina

Choć Polacy najczęściej korzystają z bezpłatnych narzędzi informacji, takich jak etykiety na opakowaniach czy gazetki sklepów (60% badanych), to najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy (dla 80% respondentów) pozostają rodzina oraz znajomi. Konsumenci chętnie oglądają teżtelewizyjne programy kulinarne oraz czytają czasopisma poświęcone gotowaniu. Mimo popularności Internetu i mediów społecznościowych, w niewielkim stopniu korzystamy z tych źródeł, by dotrzeć do informacji o produktach spożywczych.

 

Kampanie edukacyjne – tak

Respondenci czerpią też wiedzę z kampanii realizowanych przez producentów lub organizacje spożywcze. Dużo lepiej jednak oceniają kampanie edukacyjne niż reklamowe – uważają je za znacznie ciekawsze niż reklamę (75% w stosunku do 45%) i bardziej wiarygodne (69% w odniesieniu do 34%).

 

Kobiety szczególnie poszukujące

Nie jest zaskoczeniem, iż to kobiety są grupą najaktywniej poszukującą wiedzy na temat produktów spożywczych. Odsetek pań, dla których dostęp do takich informacji jest bardzo istotny, jest dwukrotnie wyższy niż w przypadku mężczyzn. Również kobiety najbardziej doceniają kampanie edukacyjne, a poszukując wartościowych produktów
– częściej niż panowie wybierają te z certyfikatami jakości oraz odwołują się do porad i opinii ekspertów.

 

Produkty nieznane

Wyniki raportu pokazują, że polscy konsumenci wciąż odczuwają niedosyt informacji na temat niektórych grup produktów. Aż dwie z trzech badanych osób uznały, że za mało informuje się o produktach regionalnych. Połowa respondentów wskazała ponadto produkty polskie, tradycyjne lub ekologiczne. Podobnie w opinii co drugiego ankietowanego brakuje informacji o warzywach i owocach oraz rybach. Dla niektórych tajemnicą pozostaje też mięso wołowe.

 

 

Pełny raport „Konsument w gąszczu informacji, czyli jak powinna komunikować się z nim branża spożywcza” jest dostępny tutaj (http://itbc.pl/raport.htm).

 

 

O raporcie

Raport „Konsument w gąszczu informacji, czyli jak powinna komunikować się z nim branża spożywcza” obejmuje wyniki badania zrealizowanego przez agencję badawczą INQUIRY na zlecenie ITBC Communication. Oficjalnym partnerem i patronem medialnym projektu jest VFP Communications, wydawca takich tytułów, jak: Media&Marketing Polska, Handel, Food Service.

Celem badania była analiza postrzegania przez polskich konsumentów sposobów komunikacji producentów z branży spożywczej oraz potrzeb informacyjnych konsumentów. Sondaż pozwolił ocenić również efektywność kanałów i narzędzi komunikacyjnych dla tego sektora. Wyniki badania mają pomóc producentom żywności w doborze źródeł informacji oraz sposobie przygotowywania przekazów informacyjnych.

Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2013 r. metodą sondażu internetowego na próbie N=600 Polaków powyżej 18 roku życia. Dane pochodzące z sondażu przedstawione są w postaci ważonej do struktury populacji Polaków od 18 roku życia. Struktura próby przedstawiona jest wg faktycznie zrealizowanych ankiet, natomiast wszystkie wyniki badania podane są po zważeniu danych, dzięki czemu są one reprezentatywne dla ogółu mieszkańców Polski.

 

O INQUIRY

Inquiry jest niezależną polską agencją badawczą, która prowadzi wszechstronne badania rynku, m.in. dla sieci sklepów, producentów z branży FMCG, a także dla firm z branży farmaceutycznej, motoryzacyjnej i finansowej. Działalność Inquiry obejmuje teren Polski oraz badania międzynarodowe.

                      

O ITBC COMMUNICATION

ITBC Communication jest agencją zintegrowanej komunikacji marketingowej działającą na rynku od początku 1999 roku. Od czerwca 2001 należy do Związku Firm Public Relations. Firma skupia się na gruntownym poznaniu swoich klientów i ich środowiska biznesowego, dzięki czemu jest dobrze rozpoznawalna wśród dziennikarzy i ceniona za rzetelność oraz merytoryczne przygotowanie pracowników. Obecnie, w ramach stałych umów, agencja realizuje kampanie komunikacyjne dla kilkunastu firm.

 

O VFP COMMUNICATIONS LTD

VFP Communications Ltd. prowadzi działalność wydawniczą, jest również dostawcą informacji online i organizatorem wydarzeń branżowych. W naszym portfolio znajdują się: „Media&Marketing Polska”, „Handel” – miesięcznik branży FMCG oraz „Food Service” skierowany do branży HoReCa.

Co roku wydajemy obszerne raporty branżowe (np. Agencje reklamowe i domy mediowe, Agencje Interaktywne), w konkursach nagradzamy twórców najlepszych prac (np. Kreatura, Golden Arrow), prowadzimy działalność typu custom publishing, edukujemy poprzez organizację konferencji tematycznych.

Dominika Malik

Źródło: Własne

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz