Ranking szkół rozwijających życiowe umiejętności: warmińsko-mazurska szkoła na 2 miejscu

W tym rankingu wyniki testów nie mają znaczenia. To, co się liczy, to zaangażowanie szkoły we wspieranie uczniów w nabywaniu kompetencji miękkich, takich jak współpraca, empatia i praca zespołowa. Technikum z Zespołu Szkół nr 1 w Bartoszycach zajęło drugie miejsce. W zestawieniu znalazły się łącznie 22 szkoły z województwa warmińsko- mazurskiego.


W rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 wyróżniono 458 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, wspierających
uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości i działaniu społecznym. Pierwsze miejsce w tegorocznym rankingu zajęło
III Liceum Ogólnokształcące Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Meritum im. Piotra Kołodzieja w
Siemianowicach Śląskich, drugie Technikum z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1 im. Kresowiaków w Bartoszycach,
a trzecie warszawskie XIX Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Warszawy. W rankingu woj. warmińsko-mazurskie
reprezentują takie szkoły: Uniwersyteckie XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie (8
miejsce), Technikum z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Elizy Orzeszkowej w Bartoszycach (14 miejsce) oraz
Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Bartoszycach (30 miejsce). Są to placówki, które dają młodzieży
wsparcie i przestrzeń na działania społeczne i skutecznie odpowiadają na największe problemy polskiej edukacji, takie
jak nadmiar nauki pamięciowej i brak praktycznych umiejętności (wg CBOS 2023 r.), oferując uczniom możliwość
działania w praktyce.
Otwarci na zmianę w edukacji
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii został ogłoszony na tegorocznym, dziesiątym Wielkim Finale, który przebiega pod
hasłem „Otwarci na zmianę” i jest połączony z kampanią społeczną z robotem Prymusem w roli głównej.
Przeprowadzony przez Fundację eksperyment, zadaje kluczowe pytanie: czy sztuczna inteligencja może zdać maturę?
Okazuje się, że tak! Prymus potrzebował na to około 30 minut, podczas gdy uczniowie mają na to 240 minut. Akcja ma
na celu budować świadomość, że rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością staje się coraz większy. To właściwy
moment na podjęcie konkretnych działań. W ramach akcji Fundacja zainicjowała list otwarty, w którym wskazuje pilność
zmian w polskim systemie edukacji. List podpisało już ponad 1800 osób, w tym sygnatariusze ze świata biznesu, kultury,
sztuki czy akademii. – Chcemy, aby w codziennej nauce w szkole było więcej czasu na aktywności praktyczne, które
pozwolą zdobyć kompetencje miękkie potrzebne w przyszłości młodym ludziom w życiu osobistym i zawodowym. W
szkole spędzamy kilkanaście pierwszych lat życia i ona formułuje nasze nastawienie do świata i myślenie o nas samych,
dlatego zachęcamy do wspierania idei otwarcia edukacji na zmianę w tym kierunku – mówi Rafał Flis, wiceprezes
Fundacji Zwolnieni z Teorii. Twórcy listu wskazują, że kompetencje miękkie, aby były traktowane poważnie, należy
uwzględnić na maturze i podczas rekrutacji na studia. – Te kompetencje są już nie tylko uznawane, ale i poszukiwane
przez pracodawców, więc powinniśmy ich nauczać od momentu pójścia do szkoły aż do zakończenia studiów – dodaje
Flis. Podpisy są zbierane na stronie otwarcinazmiane.pl.

23.05.2024 r.

Kontakt dla mediów:
Anna Kiedrzyńska-Tui | Propsy PR
+ 48 508 107 171 | anna.kiedrzynska@propsypr.pl
Decyzja do podjęcia
W większości rankingów szkół liczą się głównie wyniki matur i sukcesy w olimpiadach. Fundacja Zwolnieni z Teorii
oferuje inne podejście, inspirując młodych ludzi do realizacji projektów społecznych w ramach olimpiady. W tym roku
rekordowo ponad 27 tys. uczniów z całej Polski, w tym z warmińsko-mazurskiego, podjęło się realizacji projektów,
rozwiązując problemy takie jak brak świadomości ekologicznej czy zły stan psychiczny pacjentów. Przy wsparciu
nauczycieli około 7,5 tys. uczniów ukończyło projekty, a szkoły wspierające te inicjatywy zdobyły miejsca w Rankingu
Szkół Zwolnieni z Teorii 2024.
Z najnowszego badania Pracuj.pl z 2024 r. wynika, że większość przedstawicieli pokolenia Z (64 proc.) uważa, że na rynku
maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Z tą tezą zgadza się 62 proc. badanych w
wieku 25-34 lata. – To nie zdejmuje jednak z systemu edukacji konieczności przygotowania młodych ludzi do wejścia na
rynek pracy. W dobie rozwoju sztucznej inteligencji, szybkiego dostępu do informacji i technologii na znaczeniu rosną
umiejętności miękkie, których długo nie będą w stanie zastąpić roboty czy AI – mówi Anna Goreń, Starsza Specjalistka PR
i CSR z Pracuj.pl.
Umiejętności na wagę złota
Trzy zespoły warmińsko-mazurskie wygrały Srebrne Wilki, nagrody za realizację projektu społecznego w Polsce: “Aktivo”
promujący aktywność fizyczną wśród nastolatków, „Healthy Wealthy” pokazujący zdrowy i tani tryb życia oraz „Krok w
zdrowie” stawiający za cel walkę z otyłością. W tym roku najlepsze warmińsko-mazurskie projekty koncentrowały się
wokół zdrowia i aktywności fizycznej. W ciągu 10 lat Olimpiady Zwolnieni z Teorii ukończonych zostało blisko 8 tys.
projektów, które umożliwiły młodym ludziom zdobycie uniwersalnych kompetencji przyszłości niezbędnych w życiu.
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii oraz Złote Wilki zostały ogłoszone 23 maja podczas Wielkiego Finału 2024, który odbył
się w Warszawie. To wydarzenie organizowane przez Fundację Zwolnieni z Teorii. Współorganizatorem jednej ze stref na
wydarzeniu – Strefy dla Nauczycieli_ek i Dyrektórów_ek – jest Fundacja Empiria i Wiedza. Partnerami Fundacji są m.in.
ING Bank Śląski, Pracuj.pl, Allegro, Bank Gospodarstwa Krajowego. Wydarzenie odbyło się się na Torze Wyścigów
Konnych Służewiec, na którym organizatorów gościł Totalizator Sportowy. Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii
2024 znajduje się na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl.
***
Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi
możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy
przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o
nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje
potrzebne w życiu zawodowym.

Anna Kiedrzyńska

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz