Impulsem do debaty w Rynie były wstępne informacje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na temat wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego. Kolejny raz osiągnięcia uczniów ze szkół wiejskich odbiegają od wyników ich rówieśników z miast.
Podczas debaty wskazano na najważniejsze przyczyny dysproporcji w wynikach egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego. Są to m. in.:
- niedostatki systemowe na wsi (brak pieniędzy na edukację, problemy z dojazdem na zajęcia dodatkowe, brak odpowiedniego wsparcia samorządu lokalnego);
- dużo większa żywotność języka angielskiego w miastach niż na wsi (dostęp do szkół językowych, języka mówionego, telewizji satelitarnej, Internetu);
- niewielkie zaangażowanie ze strony uczniów, nauczycieli i rodziców spowodowane brakiem perspektyw i chęci do nauki;
- niedostosowanie treści nauczania do realiów wiejskich.
W panelu dyskusyjnym udział wzięli Marcin Smolik i Ludmiła Stopińska – przedstawiciele Centralnej Komisji Edukacyjnej, Krzysztof Margol – prezes Fundacji „Nida”, Renata Koźlicka-Glińska z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Piotr Szczepański z Fundacji Wspomagania Wsi, Marek Zając – członek grupy doradczej programu English Teaching, Krzysztof Lipiński z Europejskiego Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej oraz nauczyciele – angliści: Magdalena Czerwińska i Kamil Puścian. Konferencję poprowadził Prezesa EFRWP – Marek Zagórski.
– Wstępne informacje CKE na temat wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego potwierdziły nasz przypuszczenia. Uczniowie z terenów wiejskich po raz kolejny osiągnęli gorsze wyniki z języka angielskiego, niż ich rówieśnicy w miastach – mówi Marek Zagórski, prezes Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej. – To moment na rzeczową refleksję oraz zadanie pytania o przyczyny takiej sytuacji i jej skutki. Celem naszej debaty było znalezienie możliwości rozwiązania problemu oraz dojście do konstruktywnych wniosków. Mamy nadzieję, że zostaną one wykorzystane – dodaje.
Debata zakończyła się konkluzjami, które mogą pomóc w działaniach na rzecz zmniejszania dysproporcji edukacyjnych między uczniami ze szkół wiejskich i miejskich. Paneliści zalecali:
· poświęcanie większej uwagi ze strony państwa i samorządów lokalnych szkołom wiejskim (finansowanie małych projektów, wsparcie dla organizacji lokalnych i pozarządowych);
· stworzenie powszechnego programu dodatkowych zajęć z języka angielskiego na wsi i edukacja językowa od wczesnych lat szkolnych;
· bezpośrednie dotarcie do społeczności lokalnych w celu uświadomienia potrzeby nauki języka angielskiego;
· korzystanie przez Ministerstwo Edukacji z doświadczeń organizacji pozarządowych od lat działających na rzecz wspierania rozwoju języka angielskiego na wsiach, przy tworzeniu nowych regulacji i rozwiązań systemowych.
O EFRWP:
Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej rozpoczął działalność w 1990 roku, na mocy umowy między rządem polskim a Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Fundacja od ponad dwóch dekad pomaga zmieniać wizerunek polskiej wsi, dostosowując się do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności. Obecnie nie tylko wspiera rozwój infrastruktury technicznej, ale także – poprzez różne narzędzia finansowe – pomaga przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym. Fundacja duży nacisk kładzie także na rozwój infrastruktury społecznej, co czyni poprzez program grantowy wspierający aktywność i samoorganizację lokalnych społeczności czy wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich. Więcej informacji na stronie: www.efrwp.pl
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz