Jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora ma pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” jeszcze rzadziej sięgają po nie osoby młode. Jedynie 13 proc. z nich je warzywa i owoce kilka razy dziennie.
Specjaliści żywienia zalecają, aby warzywa i owoce jeść kilka razy w ciągu dnia – a najlepiej pięć razy dziennie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję Inquiry na potrzeby ogólnopolskiej kampanii „Pora na pomidora...” niewiele osób może pochwalić się takim wynikiem. Na pytanie jak często jesz warzywa i owoce, odpowiedź „kilka razy dziennie” wskazało niespełna 21 proc. osób powyżej 45 roku życia. Im młodsi respondenci, tym wynik był jeszcze gorszy. W grupie wiekowej pomiędzy 25 a 44 rokiem życia, odpowiedź tę wskazało niecałe 18 proc. Szczególnie niepokojące jest to, że warzywa i owoce najrzadziej są spożywane przez osoby młode, pomiędzy 18 a 24 rokiem życia, z których jedynie 13 proc. sięga po nie kilka razy dziennie.
– Większość badanych deklaruje, że spożywa warzywa i owoce codziennie lub prawie codziennie. Taką odpowiedź wskazało 56 proc. Jest to jednak za mało, by dostarczyć organizmowi wszystkich składników, których potrzebuje – mówi Agnieszka Falba, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych. – Dietetycy zalecającą spożywanie kilku porcji warzyw i owoców dziennie, co potwierdziło jedynie 18 proc. naszych respondentów. Oznacza to, że jedynie co piąty Polak je warzywa i owoce wystarczająco często – dodaje.
Źródło: INQUIRY, ogólnopolski sondaż internetowy, N=520
Polskie czy zagraniczne?
Jak pokazują wyniki badania dla wielu osób nie ma znaczenia, jakiego pochodzenia są spożywane warzywa i owoce (42 proc. respondentów). Przyglądając się preferencjom wiekowym, to jednak starsi ankietowani (45+) sięgają częściej po polskie produkty – blisko 50 proc. Na rodzime warzywa i owoce wskazało także blisko 40 proc. osób pomiędzy 25 a 44 rokiem życia i jedynie 27 proc. młodzieży (18-24 lat).
Przed jedzeniem… myję warzywa i owoce
Warzywa i owoce należy przed zjedzeniem dokładnie umyć pod bieżącą wodą lub sparzyć wrzątkiem – szczególnie, gdy spożywa się je na surowo. Taką postawę wskazało blisko 88 proc. respondentów z grupy wiekowej 45+. Młodsi ankietowani przywiązują do tego mniejszą wagę (73 proc. osób pomiędzy 25 a 44 rokiem życia oraz 69 proc. pomiędzy 18 a 24) lub myją tylko wybrane warzywa i owoce (26 proc. grupy wiekowej 18-24).
W jakiej postaci Polacy spożywają warzywa i owoce?
Okazuje się, że niezależnie od wieku, respondenci najczęściej jedzą surowe warzywa i owoce (grupy wiekowe 45+ i 25-44: 89 proc., grupa wiekowa 18-24: 93 proc.). Na drugim miejscu uplasowały się warzywa i owoce spożywane w formie ugotowanej, które zostały wskazane przez większość ankietowanych (grupa wiekowa 45+: 68 proc., grupa wiekowa 25-44: 69 proc. oraz grupa wiekowa 18-24: 66 proc.). Wśród najstarszych ankietowanych popularne było jeszcze marynowanie i duszenie, wśród grupy wiekowej 25-44 smażenie i marynowanie, a wśród najmłodszych respondentów smażenie i pieczenie.
O KAMPANII:
Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”
Wzrostowi spożycia rodzimych warzyw i owoców ma służyć ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. W wybranych miastach w Polsce odbędą się akcje happeningowe, w ramach trasy koncertowej Lata z Radiem, zachęcające do spożywania świeżych produktów oraz promujące polskie warzywa i owoce.
Pierwszy happening odbył się w Stegnie 21.07 br. Pozostałe zaplanowano w Wałczu – 4.08, Słupsku
– 11.08, Zamościu – 19.08 oraz Jeleniej Górze – 26.08. W trakcie imprez będą rozdawane warzywa
i owoce. Nie zabraknie wypuszczanych w niebo balonów – oczywiście w kolorze pomidorowym oraz gier i zabaw.
Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję Inquiry w sierpniu 2011 roku metodą sondażu internetowego na próbie N=520 dorosłych Polaków. Dane pochodzące z sondażu przedstawione są
w postaci ważonej do struktury populacji Polaków w wieku od 18 lat.
INQUIRY jest niezależną, polską agencją badawczą, która prowadzi wszechstronne badania rynku m.in. dla sieci sklepów, producentów z branży FMCG, a także dla firm z branży teleinformatycznej, farmaceutycznej, motoryzacyjnej i finansowej. Działalność Inquiry obejmuje teren Polski oraz rynki międzynarodowe.
Agnieszka Żeglińska
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz