38 051 godzin, 1586 dni – tyle trwał ogólnoświatowy konkurs na 7 Nowych Cudów Natury, ogłoszony w 2007 roku przez fundację New7Wonders. W promocję konkursu zaangażowali się ludzie kultury i sztuki, osobistości życia publicznego, władze lokalne i państwowe wielu krajów świata. 11 listopada 2011 roku (11.11.11) o godzinie 11.11 GMT (godz. 12.11 CET) wstrzymane zostały wszystkie linie telefoniczne i sms-owe. Rozpoczęło się zliczanie głosów, które przez blisko 4 lata nadchodziły z całego świata. Dokładnie o 19.07 GMT (20.07 CET) podano wyniki konkursu.
Polska Kraina Wielkich Jezior Mazurskich znalazła się w finałowej grupie 14 najpiękniejszych miejsc na Ziemi (wyłonionych spośród 440), zostając tym samym najpiękniejszym miejscem w Europie. O tytuł „Cudownej Siódemki” walczyły także tak sławne miejsca, jak: Anielski Wodospad (Wenezuela), Zatoka Fundy (Kanada), Czarny Las (Niemcy), Wyspa Bu Tinah (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Klify Moheru (Irlandia), Morze Martwe (Izrael, Jordania, Palestyna), Park El Yunque (Puerto Rico), Wyspy Galapagos (Ekwador), Wielki Kanion Kolorado (Ameryka Pn.), Wielka Rafa Koralowa (Australia, Papua n. Gwinea), Jaskinie Jelta (Liban), Kilimandżaro (Tanzania), Park Komodo (Indonezja), Archipelag Maledivy (Malediwy), Góra Matterhorn (Szwajcaria, Włochy), Zatoka Milorda (Nowa Zelandia), Wulkany Błotne (Azerbejdżan), Lasy Sundarbans (Bangladesz), Skała Uluru (Australia), Wezuwiusz (Włochy), Gura Yushan (Chińskie Tajpej).
„Zaliczenie Mazur do grona 14 najpiękniejszych miejsc na Ziemi to ogromny sukces, który wiąże się z realnymi korzyściami, takimi jak znakomita promocja Mazur i całej Polski. Do konkursu na 7 Nowych Cudów Natury zgłosiło się aż 440 kandydatów z 220 państw. Wysoka pozycja Mazur w konkursie udowodniła, że Polskie regiony i miasta nie są gorsze od zagranicznych i powinny się promować także zagranicą. Dzięki udziałowi w konkursie o Mazurach usłyszały miliony ludzi na świecie – bez międzynarodowego kontekstu, jaki stworzył konkurs, nie mielibyśmy szans na ogólnoświatową promocję.” – powiedział Jacek Protas, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego. – „Chciałbym podziękować wszystkim Polakom, którzy udzielili poparcia Mazurom. Konkurs pokazał, że my, Polacy potrafimy się zjednoczyć i promować Polskę”. – podkreślił Jacek Protas.
„W czasie swoich licznych zagranicznych podróży widziałem wiele pięknych miejsc i mogę stwierdzić, że nie musimy mieć kompleksów. Mazury to z całą pewnością jedno z najpiękniejszych miejsc na świecie. Możemy być dumni, że znaleźliśmy się w finale obok Kilimandżaro, Wielkiego Kanionu Kolorado, Amazonii czy Wielkiej Rafy Koralowej”. – mówi Jacek Pałkiewicz, podróżnik, honorowy Ambasador Mazur – „Dzięki udziałowi w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury uwaga milionów ludzi na całym świecie zwróciła się na Mazury, na Polskę. Wykorzystaliśmy okazję, żeby pokazać nasz kraj ludziom, którzy do tej pory nie wiedzieli nawet, gdzie Polska leży. Dziękuję wszystkim, którzy wsparli tę akcję!” – dodał Pałkiewicz.
„Rywalizacji zawsze towarzyszą emocje, a te sprzyjają większemu zainteresowaniu konkursem i kandydatami. Gdyby kampania, zrealizowana przy relatywnie niewielkich kosztach, prowadzona była bez tła, jakim był światowy plebiscyt nie udałoby się osiągnąć takiego efektu. Wszystkie działania promocyjne prowadzone zarówno przez nas, jak i przez organizatora konkursu spowodowały, że dla wielu ludzi Polska jest dziś atrakcyjna nie tylko dla zwiedzających, ale także globtroterów szukających wyzwań i ciekawych wrażeń, jakie niosą ze sobą podróże do krajów zaliczanych do wyjątkowych miejsc na świecie” - mówi Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Sukces mazurskiej kampanii
102 akcje promujące Mazury, 165 wysłanych informacji do mediów nt. udziału Mazur w konkursie 7 Nowych Cudów Natury, ponad 30 tysięcy fanów na profilu kampanii na Facebooku, 500 tysięcy odwiedzin strony MazuryCudNatury.org – to tylko niektóre z efektów trwającej 3 lata kampanii Mazury Cud Natury prowadzonej przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko – Mazurskiego.
Dzięki udziałowi w konkursie, szeregu różnorodnych działań promocyjnych przeprowadzonych przez Mazury udało się osiągnąć spektakularne efekty – miliony ludzi na świecie poznały Mazury (ok. 1 mln Unikalnych Użytkowników/ mies. z całego świata odwiedzało stronę new7wonders.com, z Polski było ich ok. 92 000/ mies.; liczba odsłon na świecie miesięcznie wyniosła średnio 4,7 mln, a w Polsce – 360 000/ mies.).
Konkurs i kampania Mazury Cud Natury wzmocniły także wizerunek Mazur w Polsce. Wyniki przeprowadzonego w październiku br. badania wizerunkowego regionu pokazały, że dzięki udziałowi w światowym konkursie na 7 Nowych Cudów Natury o Mazurach słyszało blisko 70% ankietowanych. 45% respondentów, którzy spotkali się z kampanią Mazur, uważa że Mazury stają się coraz bardziej atrakcyjną destynacją turystyczną, a 71% z nich poleciłoby to miejsce innym turystom. 84% respondentów uważa, że Mazury zasługują na tytuł jednego z 7 cudów natury.[1]
Udział Mazur w konkursie 7 Nowych Cudów Natury i zakwalifikowanie się do elitarnej grupy 14 finalistów z całego świata stał się niepowtarzalną szansą nie tylko dla regionu warmińsko–mazurskiego, ale także rynku turystycznego w całej Polsce. Mazury są marką, którą coraz chętniej w ramach własnej promocji posługują się także lokalni przedsiębiorcy.
Zdaniem ekspertów od marketingu miejsc udział w projektach promujących miasta i regiony stwarza niepowtarzalną okazję do budowania wizerunku.
Mamy w Polsce wiele miejsc godnych odwiedzenia, dobrze byłoby tylko, żeby jak najwięcej ludzi na całym świecie wiedziało o tych miejscach. Nie wystarczy mieć dobre produkt. Trzeba umieć je sprzedawać. Sprzedawać, czyli promować. Zaistnienie w tak wielkim ogólnoświatowym rankingu, przez polskie miejsca jest ogromną szansą, żeby o Polsce dowiedziała się reszta świata. A to spowoduje, że do naszego kraju, nie tylko na Mazury przyjadą turyści. Jak przyjadą turyści to zostawią pieniądze. Wszystko, co dotyczy promowania, czyli tzw. marketingu miejsc zamienia się na koniec w pieniądze, co jest najważniejsze z punktu widzenia gospodarki.- mówiGrzegorz Kiszluk, Redaktor Naczelny Magazynu Brief, Twórca platformy Brief for Poland
Marka „Mazury Cud Natury” jeszcze przed rozstrzygnięciem konkursu stała się znakiem regionu kojarzonego z piękną przyrodą, aktywnym wypoczynkiem i naturalną żywnością. Potencjał ten będzie wykorzystywany przy dalszej realizacji strategii promocji i rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego. Nie dziwi zatem fakt, że w promocję Mazur i ich starań w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury zaangażowały się nie tylko pojedyncze osoby, ale również całe instytucje i regiony.
Mazury mają ambitne plany. Przed władzami województwa zadanie odpowiedniego wykorzystania tak dużego zainteresowania Mazurami i przyciągnięcie do regionu inwestorów z innych części kraju i zagranicy. W tym celu przygotowywana jest nowa, tym razem międzynarodowa, kampania promocyjna zachęcająca do odwiedzania Mazur
i Polski.
Kinga Czub
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz