nie. 3/1°C
pon. -1/-3°C
wto. -1/-6°C
śro. 1/-5°C
 
 

Lepsze warunki kolejowych przewozów między Braniewem a portami Trójmiasta

Autor: kzs Dodany: 2020-12-17 16:43:59
Głosuj:
gwiazdka gwiazdka gwiazdka gwiazdka gwiazdka gwiazdka
Średnia: 0 Ocen: 0

 


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują przebudowę torów na trasie z Braniewa do Malborka. Spółka podpisała umowę na opracowanie studium wykonalności. Planowana inwestycja zwiększy możliwości przewozu towarów z Braniewa i Obwodu Kaliningradzkiego do trójmiejskich portów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dzisiaj (17.12.2020 r.) umowę o wartości blisko 4 mln zł netto na opracowanie studium wykonalności dla przebudowy torów z Malborka do Braniewa i granicy kraju z Obwodem Kaliningradzkim.

– Istotnym działaniem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przygotowywanie projektów przyszłych inwestycji. Linia kolejowa z Braniewa do Malborka jest ważnym korytarzem transportowym do portów w Gdańsku i Gdyni. Dostosowanie trasy przebiegającej przez województwo warmińsko-mazurskie do standardów europejskiej sieci kolejowej TEN-T przyczyni się do rozwoju ekologicznej, bezpiecznej i punktualnej kolei.  – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W ramach studium wykonalności wykonawca dokona kompleksowej analizy, określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty inwestycji. Przeanalizowane będą warunki do przewozów towarowych oraz przewozów  pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2023 roku.

– Umowa na opracowanie studium wykonalności dla linii z Braniewa do Malborka, to kolejny krok do zwiększenia kolejowego dostępu do portów Trójmiasta. Będziemy przygotowani do inwestycji, która usprawni transport towarów między Polską a Obwodem Kaliningradzkim. Obecne i przyszłe inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. istotnie zwiększają rolę kolei jako sprawnego i ekologicznego środka transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Studium wykonalności dotyczy przebudowy linii kolejowej nr 204 na odcinku ok. 90 km pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim, Braniewem, Bogaczewem a Malborkiem. Istotne będzie dostosowanie linii do wymagań międzynarodowych korytarzy TEN-T.

Efektem planowanej inwestycji będą lepsze warunki do przewozu towarów. Cięższe oraz dłuższe, pociągi zapewnią transport większej ilości ładunków. Budowa stacji Braniewo Towarowe, zlokalizowanej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo, usprawni obsługę długich towarowych składów. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej.

Po dwóch torach „elektrycznie” między Braniewem a Bogaczewem

Analizy obejmą również dobudowę dodatkowego toru pomiędzy Bogaczewem a Braniewem na długości ok. 40 km, co w efekcie pozwoli na jazdę po dwóch torach na całej trasie Malbork – Braniewo. Poprawi to przepustowość linii, dzięki czemu przejedzie więcej pociągów. Plany zakładają również możliwość elektryfikacji linii pomiędzy Bogaczewem a Braniewem, a to wpłynie na wzrost znaczenia kolei jako ekologicznego środka transportu towarów.

W ramach zleconego studium wykonalności przeanalizowana będzie możliwość stworzenia dostępu kolejowego do portu morskiego w Elblągu. Budowa łącznicy w okolicy Malborka pozwoli na sprawny przejazd pociągów z Iławy w kierunku Elbląga bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Budowa j łącznicy w Bogaczewie może umożliwić jazdę z Braniewa i Chruściela do Olsztyna.

Towary po nowym szerokim torze

Obiektem analiz będzie również szerokotorowa linia kolejowa (nr 217), która łączy Polskę z Obwodem Kaliningradzkim. Obecnie szeroki tor (1520 mm) kończy się w miejscowości Wielkie Wierzno. W studium wykonalności wykonawca przeanalizuje możliwość wydłużenie do Bogaczewa lub Elbląga. W ramach inwestycji planuje się dostosowanie linii szerokotorowej do cięższych i dłuższych składów do 1050 metrów. Pozwoli to na przewóz większej liczby towarów pomiędzy trójmiejskimi portami a Rosją.

Termin opracowania studium wykonalności dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork-Braniewo” określono do I kw. 2023 r. Wartość opracowania dokumentacji przedprojektowej to 3,74 mln zł netto. Dokumentację przygotuje firma Databout Sp. z o.o.

  

Martyn Janduła

Źródło: Własne



Komentarze :

 
info
Brak komentarzy.
 
 

Dodaj komentarz:

spacer
Nick:
 
info
Podpowiedź
 


MAŁA POLIGRAFIA - USŁUGI

Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do wszystkich funkcjonalności serwisu. Jeśli jeszcze nie posiadasz konta w serwisie - zarejestruj się »
Logowanie
Zapamiętaj mnie

 
Dodane: 2011-10-24 13:13:09
Dodane: 2011-07-06 14:56:27
Dodane: 2021-02-26 08:15:16
Dodane: 2021-02-16 09:48:09
 
Ostatnio komentowane artykuły
Przez: todarek12
Data: 2021-01-18 13:27
Przez: todarek12
Data: 2021-01-15 10:57
Przez: ja223
Data: 2021-01-06 17:38
Przez: strażak
Data: 2020-12-28 09:55
Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Bez tych plików serwis nie będzie działał poprawnie. W każdej chwili, w programie służącym do obsługi internetu, można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Zapoznałem się z informacją