Czego szukamy?
Jedna piąta badanych zadeklarowała, że gdyby dziś poszukiwali mieszkania, to wybieraliby lokale spośród ofert znajdujących się na rynku pierwotnym Jako preferowany układ najczęściej wskazywali oni na mieszkania trzypokojowe. Takiej odpowiedzi udzieliło aż 42% respondentów. Na drugim miejscu znalazły się natomiast lokale składające się z dwóch pokoi. Odzwierciedlają to także faktyczne decyzje zakupowe - aż 83% osób, które kupiły mieszkanie w trakcie ostatnich 10 lat wybrało jeden z tych wariantów. W kwestii samego wyboru nieruchomości dla dziewięciu na dziesięciu badanych kluczowym czynnikiem jest dziś cena. Na drugim miejscu znajduje się lokalizacja, której znaczenie podkreśliło aż 85% respondentów. Dla osób poszukujących własnych „czterech kątów” ważna jest także liczba pokoi lub metraż mieszkania (78%).
Zakup własnego mieszkania, to dla wielu z nas jedna z najważniejszych życiowych decyzji, dlatego tak ważne jest ustalenie własnych priorytetów. Z tej perspektywy warto między innymi zwrócić uwagę na fakt, że nawet trzy najczęściej wskazywane w naszym badaniu czynniki wyboru mieszkania – cena, lokalizacja oraz wielkość i układ mieszkania – mogą być różnie rozumiane. Dlatego po ogólnym określeniu swoich potrzeb warto skontaktować się z biurem sprzedaży, które pomoże nam dobrać lokal najlepiej dopasowany do naszych oczekiwań – tłumaczy Michał Kostrow, Chief Operating Officer w Nexity Polska.
Jakie mieszkania kupowaliśmy w ostatniej dekadzie?
Najczęściej deklarowanym powodem zakupu mieszkania wśród osób, które zdecydowały się na taki krok w trakcie ostatnich 10 lat była chęć posiadania go na własność (34%). Częstym powodem była także zmiana miejsca zamieszkania (24%), nieco rzadziej - decyzja o założeniu rodziny (13%). Jak udowadniają badania – kluczowe powody decyzji zakupowych nie zmieniają się mimo upływu lat. Osoby, które nabyły własne lokum w ciągu ostatnich 10 lat, również kierowały się lokalizacją (89%), ceną (88%) oraz metrażem lub liczbą pokoi (73%). Jednocześnie badani mający wskazać najważniejszy czynnik wpływający na wybór mieszkania, najczęściej wskazywali cenę (47%) .
W kwestii lokalizacji nieruchomości dla kupujących kluczowe były przede wszystkim dostęp do komunikacji publicznej oraz bliskość centrum miasta – na oba czynniki wskazała aż połowa respondentów. Niewiele mniej osób jako ważny aspekt w trakcie procesu wyboru mieszkania wskazało na zieleń w pobliżu nieruchomości (48%) Istotne są także: sklepy i galerie handlowe w okolicy (41%), bliskość miejsca pracy (41%) oraz funkcjonowanie w pobliżu szkół oraz przedszkoli (33%).
Wyniki naszego badania potwierdziły, że lokalizacja dla wielu kupujących stanowi jedną z kluczowych kwestii w procesie wyboru własnego mieszkania. Jednocześnie warto podkreślić różnorodność z jaką podchodzimy do tego aspektu. Polakom często zależy na bliskości centrum oraz dobrej komunikacji. Z drugiej strony mamy osoby, które poszukują spokojnej i zielonej okolicy, a w przypadku rodziców z dziećmi kluczowe mogą się okazać pobliskie placówki edukacyjne i wychowawcze. Warto zwrócić też uwagę, na kwestie dotyczące samego mieszkania. Dziś jest to nie tylko jego układ czy powierzchnia. Często duże znaczenie ma także zastosowanie w lokalu lub w obrębie osiedla rozwiązań ekologicznych czy też z zakresu nowoczesnych technologii „smart home” – dodaje Marta Skarżyńska, Marketing and Product Director w Nexity Polska.
Nowe czynniki wyboru
Zyskującą na popularności kwestią w kontekście wyboru własnego mieszkania jest wpływ nieruchomości na środowisko naturalne. Wśród osób, które kupiły w trakcie ostatnich 10 lat własne mieszkanie, aż 35% uznało ten aspekt za ważny. Wśród rozwiązań z tego zakresu warto wymienić na przykład ekologiczne systemy ciepłownicze, oświetlenie LED czy stacje ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Coraz większe znaczenie dla kupujących ma także kwestia zastosowania w obrębie nieruchomości innowacyjnych technologii, na co wskazało aż 43% badanych
W wynikach badania Nexity „Jak mieszkają Polacy? Dekada na rynku nieruchomości” można również dostrzec wzrost znaczenia takich kwestii jak przynależąca do mieszkania przestrzeń zewnętrzna jak taras lub balkon, która byłaby atutem dla niemal dziewięciu na dziesięciu ankietowanych. 64% respondentów docenia natomiast wydzieloną przestrzeń do pracy, co może być spowodowane pandemią i towarzyszącą jej popularyzacją pracy zdalnej.
O badaniu:
Badanie „Jak mieszkają Polacy? Dekada na rynku nieruchomości” zrealizowane metodą CAWI przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Nexity Polska. Część omnibusowa badania została przeprowadzona na próbie 1023 Polaków. Badanie celowe przeprowadzono na próbie 254 Polaków w wieku 25-65 lat, którzy w trakcie ostatnich 10 lat dokonali zakupu mieszkania.
Damian Łuba
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz