Wspólnymi siłami udało się doprowadzić do zachowania zabytkowych wiat, z których sensem pozostawienia nikt dziś już nie dyskutuje. Przypomnijmy, że jeszcze jakiś czas temu kwestia ta nie była na tyle oczywista. Dzięki zaangażowaniu społeczników z Forum Rozwoju Olsztyna powstał społeczny projekt przebudowy dworca, który uznany został przez mieszkańców za propozycję lepszą i ciekawszą od przedstawionej na zlecenie PKP przez pracownię IKA. Dyskusja o dworcu toczyła się także podczas spotkań organizowanych przez Stowarzyszenie „Wizja Lokalna” w ramach projektu „Dworzec St@re Miasto” będącego elementem zainicjowanej przez Fundację im. Stefana Batorego ogólnopolskiej akcji „Masz głos, masz wybór”. W ramach projektu przeprowadzono m.in. badania opinii społecznej na temat dworca i jego okolic oraz pozarządowe konsultacje społeczne, w których udział wzięli przedstawiciele spółek PKP.
Doskonałe położenie Dworca Zachodniego jest kwestią bezdyskusyjną, dlatego jeśli chcemy by zdecydowanie większa część przyjezdnych zobaczyła Olsztyn od jego najlepszej strony, czyli znajdujących się w obrębie zaledwie kilkuset metrów wiaduktów kolejowych, Starego Miasta, Kościoła Garnizonowego, parku Podzamcze, pięknych deptaków przy j. Długim czy Koszarów Dragonów - miejsca o ogromnym aczkolwiek niewykorzystanym potencjale, do dyskusji podejść powinniśmy kompleksowo. Musimy zrozumieć, że w istocie nie chodzi jedynie o podnoszoną często kwestię modernizacji samego budynku, ale również o jego okolice, które od lat pozostają bez pomysłu. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, żepodróżni widzą potrzebę większych inwestycji nie tylko na samej stacji lecz także w jej okolicach.
Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i przebudowanie budynku Dworca Zachodniego jest świetną okazją do rozpoczęcia dyskusji na temat przyszłości tej części miasta. Pragniemy jednak zwrócić uwagę na konieczność takiego określenia przez PKP warunków współpracy z przyszłym wykonawcą, która umożliwi udział mieszkańców, organizacji społecznych oraz władz miasta w procesie opracowywania dokumentacji projektowej, a także umożliwi skuteczny monitoring procesu wykonywania robót budowlanych w oparciu o wypracowane rozwiązania. Jest to aspekt szczególnie ważny w kontekście cenowego kryterium przetargu oraz decyzji o wyborze formuły „zaprojektuj i wybuduj”, która jak od lat podkreślamy stworzona została do szybkiej budowy dróg i chodników, nie zaś wypracowywania ciekawych i niekonwencjonalnych rozwiązań architektonicznych.
Załącznik:
- lista głównych założeń wypracowanych w ramach projektu „Dworzec St@re Miasto”.
Lista głównych założeń wypracowanych w ramach projektu
„Dworzec St@re Miasto”
Główne założenia:
- modernizacja budynku dworca,
- podwyższenie peronów celem zwiększenia komfortu wsiadających i wysiadających w szczególności osób niepełnosprawnych, starszych czy z dziećmi,
- objęcie dworca i jego okolic monitoringiem,
- skomunikowanie dworca poprzez utworzenie przystanku i autobusowych połączeń z innymi częściami miasta,
- wprowadzenie Systemu Informacji Pasażerskiej z informacją o rozkładzie pociągów PKP i autobusów ZKM,
- stworzenie parkingu dla rowerów i punktu roweru miejskiego,
- utworzenie punktów usługowych,
- utworzenie elektronicznych kas biletowych,
- zainstalowanie elektronicznego punktu informacji turystycznej,
- nazwa-drogowskaz czyli zmiana nazwy dworca na „Olsztyn Stare Miasto”,
- stworzenie intuicyjnej drogi do Starówki połączonej z systemem oznakowania dróg do poszczególnych atrakcji,
- zintegrowanie dworca z Systemem Identyfikacji Wizualnej dla miasta Olsztyna,
- w sąsiedztwie dworca mógłby w przyszłości powstać podziemny parking P+R (Park&Ride) oraz parking K+R (Kiss&Ride) na którym dłuższy postój byłby niemożliwy.
Do wiadomości:
- PKP S.A.,
- Prezydent Miasta Olsztyna,
- opinii publiczna.
Z wyrazami szacunku,
Paweł Klonowski
Prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Obywatelskich
„Wizja Lokalna”
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz