Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa

  Kto będzie nas leczył? Odpowiedź na to pytanie jest najważniejszym wyzwaniem systemu ochrony zdrowia. Jest też zadaniem, przed którym stoi środowisko akademickie w Polsce. Jak przygotować pracowników ochrony zdrowia do pracy w nieprzewidywalnym i nieustannie zmieniającym się otoczeniu? W jakie kluczowe kompetencje muszą być wyposażeni? Jak zbalansować potrzeby ilościowe i jakościowe?

            Rektorzy uczelni zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) dostrzegają problem deficytu kadr medycznych i wynikającą z tego konieczność zwiększenia kształcenia w tym zakresie. Od kilku lat systematycznie rośnie liczba studentów przyjmowanych na uczelnie medyczne. Jednocześnie, uruchomieniem kierunku lekarskiego zainteresowanych jest coraz więcej uczelni niemedycznych, w tym również zawodowych. W związku z tym, pojawiają się obawy o jakość kształcenia w takich miejscach.

Biorąc pod uwagę powyższe, KRAUM rozpoczął prace nad rekomendacjami i listą dobrych praktyk dla zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia na kierunkach medycznych. Zapowiada też poświęconą jakości kształcenia i dydaktyki konferencję, która odbędzie się 21 kwietnia we Wrocławiu.

Prorektor ds. Collegium Medicum prof. dr hab. n. med. Sergiusz Nawrocki: Niewątpliwie wszyscy zaangażowani w proces kształcenia lekarzy, ale też zaangażowani w proces leczenia pacjentów zdajemy sobie sprawę, że jednym z podstawowych problemów, który cały czas pozostaje nierozwiązany, jest niedobór kadry medycznej. Nawet jeśli kształcimy coraz więcej studentów na kierunkach lekarskich w Polsce, to wciąż nie rozwiązuje to problemu.

            Odpowiedzią na to zagadnienie są nowo powstające uczelnie zawodowe. Ministerstwo otworzyło furtkę dla uczelni, które do tej pory nie mogły kształcić lekarzy. Zdajemy sobie sprawę, że jest to odpowiedź na wynik pewnego zapotrzebowania społecznego. My jako środowisko akademickie, które kształci lekarzy od dłuższego czasu, mamy szereg wątpliwości, czy te uczelnie są do tego przygotowane. Chcemy rozpocząć na ten temat dyskusję.  Wydaje nam się, że kształcenie lekarzy jest dużym wyzwaniem nawet dla uczelni, które już funkcjonują od dziesięcioleci.

            U nas w Olsztynie na przykład, mamy w tym roku piętnastolecie powstania kierunku lekarskiego. Wciąż spotykamy się z ogromnymi wyzwaniami. Są to problemy związane zarówno z infrastrukturą jak i posiadaniem doświadczonej kadry, która może i chce w odpowiednich warunkach kształcić studentów.

            Musimy się rozwijać, ale nie tylko poprzez otwieranie nowych kierunków, ale przede wszystkim poprzez stwarzanie warunków dla uczelni, które już funkcjonują. Musimy też mieć lepsze możliwości pozyskiwania kadry, która będzie uczyć studentów. Bo niedobór lekarzy na rynku pracy, oznacza też ogromy niedobór nauczycieli akademickich. Warto doinwestować system, które pozwoli stworzyć lepsze zaplecze dla uczelni medycznych.

           

            Zdaniem rektorów uczelni medycznych, szkoły wyższe, które prowadzą kierunek lekarski powinny dawać studentowi możliwość poruszania się w środowisku, w którym powstaje wiedza medyczna i korzystania z odpowiedniej infrastruktury laboratoryjnej i szpitalnej.

            Konferencję „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” patronatem objęły: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Polska Komisja Akredytacyjna.

            Spotkanie jest bezpłatne i otwarte dla różnych środowisk. W programie znalazły się cztery panele dotyczące standaryzacji procesu kształcenia, edukacji interprofesjonalnej, nowoczesnych technik kształcenia i komunikacji z pacjentem.

Łukasz Staniszewski

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz