O regionie z silną marką – prezentacja

Czy region potrzebuje marki, czy dobrej polityki rozwoju? Które regiony szczycą się już silną marką i dlaczego? Czy obietnica marki Warmii i Mazur jako lidera zrównoważonego rozwoju została spełniona? - to kolejne zagadnienia, nad którymi pochylili się uczestnicy I Festiwalu Promocji Warmii i Mazur.

 

Rozważania nad pojęciem i praktyką wprowadzania w życie „silnej marki regionu” przybliżył Jarosław Górski, Członek Zarządu Fundacji Best Place – Europejskiego Instytutu Marketingu Miejsc, a zarazem współorganizator Festiwalu.

 

Czym jest marka

 

Już na początku ustalono pojęcia, które miały pojawić się w rozważaniach o marce regionu.

- Markę rozumiemy jako coś więcej niż „produkt”. To unikatowa kombinacja jego cech i wyjątkowa wartość dodana – tłumaczy Górski.

 

Marka to nazwa, logo, znak, kod wizualny, oznaczenie – gdy widzimy znany na całym świecie znak Nowego Jorku (I Love NY). To także komunikat, przesłanie, znaczenie, symbolika - gdy patrzymy chociażby na logotypy państw. Marka to tożsamość, samookreślenie, „ja” – gdy społeczność lokalna przyjmuje swoją markę jako bliską jej samej.

- Marka może stanowić także wizję, kierunek rozwoju, rolę do spełnienia, tak jak to mam miejsce chociażby z marką miasta Szczecin, który wyznaczył sobie kierunek rozwoju do roku 2050, by stać się „floating garden”. Marka kojarzy się też coraz częściej z „dzianiem się”. Z tego doświadczenia korzystają miasta w Polsce przekonując, że: Lublin magnetyzuje, Poznań wie jak, Wrocław zacheca do spotkań, Gdańsk – inspiruje wolnością, Świętokrzyskie – czaruje, a Śląskie – energetyzuje – opowiada Górski.

 

Aby mówić o regionie jako marce trzeba jednak podjąć wysiłek we wprowadzaniu procesu zwanym brandingiem. - Branding to proces projektowania, planowania i komunikacji tożsamości regionu w celu zbudowania i zarządzania jego wizerunkiem – tłumaczy Górski.

 

Prelegent przedstawił zebranym strategiczne podejście do promocji miejsc, które musi być oparte o badania, definicję celów, dobór narzędzi marketingowych, samo zarządzanie wizerunkiem, współpraca na poziomie samorząd – sektor prywatny, czy kontrolę skuteczności działań.

 

Jarosław Górski zaprezentował przykłady istniejących już silnych marek. Na czoło wystawił przykład Śląska, które zrealizowały punkt po punkcie wspomniane wcześniej strategiczne podejście do promocji miejsc.

 

Analizując podejście Warmii i Mazur do realizacji myślenia strategicznego w promocji regionu, mówca poddał analizie główne obietnice marki województwa: czyste środowisko oraz jakość życia i pracy. Następnie przestudiowane zostały kompetencje marki Warmii i Mazur, z którego wyłoniono unikalną cechę województwa zawierającą się w stwierdzeniu, że Warmia i Mazury leży w naszej naturze.

 

Po tej analizie Górski zaprezentował wyniki badania ankietowego, przeprowadzonego tuż przed Festiwalem Promocji.

 

 

Pomysłodawcą i głównym organizatorem imprezy jest Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc.

Źródło: UM

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz