W Warmińsko-Mazurski OW NFZ od początku roku rozpatrzono 64 skargi dotyczących trudności w dostępie do świadczeń. Zaś w całym 2022 roku wpłynęło 110 skarg w tym zakresie. Najczęściej pacjenci skarżyli się na trudności w zarejestrowaniu się do lekarza.
- Pacjent na wizytę do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej może zapisać się w godzinach pracy placówki (godz. 8:00-18:00) osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej. Przychodnia jest zobowiązana umożliwić rejestrację w wyżej wymienionych formach. – informuje Magdalena Mi, rzeczniczka prasowa Warmińsko-Mazurskiego OW NFZ w Olsztynie. Pacjenci muszą mieć zapewnioną realną możliwość zapisania się do swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i uzyskania jego porady. Do tego zobowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Świadczenia powinny być udzielane pacjentom przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w możliwie najkrótszym terminie. W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia pacjenta świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki. W innych przypadkach świadczenia lekarza rodzinnego są udzielane w terminie uzgodnionym z pacjentem. - Sytuacje, w których jesteśmy odsyłani do podjęcia kolejnej próby rejestracji w kolejnych dniach, nie powinny mieć miejsca. Pacjent powinien mieć możliwość zarezerwowania terminu porady już przy pierwszym kontakcie na najbliższy wolny termin – dodaje rzeczniczka NFZ.
- W każdej sytuacji, w której pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zwrócić się do naszego oddziału wojewódzkiego NFZ albo zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii NFZ 800 190 590. Każdy taki sygnał jest szczegółowo wyjaśniamy. – dodaje Magdalena Mil.
MM
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz