Podsumowania - KAMPANIA PROMOCYJNA MAZURY CUD NATURY

Do ogólnoświatowego konkursu na 7 Nowych Cudów Natury ogłoszonego przez Fundację New7Wonders, Mazury zostały zgłoszone przez Polską Organizację Turystyczną wraz zdwoma innymi kandydatami (Puszczą Białowieską i Pustynią Błędowską) pod koniec 2008 r. Decyzja o zaangażowaniu w przedsięwzięcie podjęta została na podstawie analizy pierwszej edycji ogólnoświatowego plebiscytu na 7 Architektonicznych Cudów Świata, którego organizatorem była również Fundacja New7Wonders.

Sukces poprzedniego konkursu i wymierne korzyści, które można uzyskać z udziału w międzynarodowej inicjatywie sprawiły, że Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko – Mazurskiego zdecydował się wystartować w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury. Dodatkowo konkurs wpisywał się w nową strategię promocji województwa na lata 2007-2013, której głównym założeniem była promocja regionu poprzez przyrodę.

Hasłem przewodnim kampanii promującej województwo stało się hasło „Mazury Cud Natury”. Kampania przebiegała dwutorowo: z jednej strony namawiała do oddawania głosu na Mazury w ogólnoświatowym konkursie na 7 Nowych Cudów Natury, z drugiej strony, w ramach zadań Samorządu Województwa prowadzono działania zmierzające do nowego wypromowania marki Mazur w Polsce i zagranicą.

W ramach blisko trzyletniej kampanii przeprowadzono wiele działań na rzecz promocji Mazur i ich udziału w konkursie. Akcje promocyjne obejmujące organizację wydarzeń specjalnych, happeningów, spotkań i debat, działań public affairs i publicity przyniosły efekty w postaci m.in. wartości medialnej wynoszącej ponad 10 mln zł, przy wydatkach na promocję wynoszących w ciągu 3 lat nieco ponad 2,3 mln zł.

 

Specjalnie na potrzeby konkursu stworzona została strona www.MazuryCudNatury.org, na której znalazły się informacje o bieżących wydarzeniach, a także wskazówki, jak można głosować na Mazury. Powstał też fanpage Mazur na Facebooku.

 

W promocję Mazur w konkursie zaangażowały się przedstawiciele różnych środowisk społecznych oraz różne podmioty i instytucje. Honorowy Patronat nad akcją objęło Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Edukacji Narodowej. Akcję wspierała także Polska Organizacja Turystyczna i Polska Izba Turystyki.

 

 

 

 

 

 

NARODOWA MOBILIZACJA

Szansa na wejście do finałowej siódemki zjednoczyła Polaków – polskiego kandydata jednym głosem wsparli przedstawiciele Kościoła, polityki i show-biznesu, a przede wszystkim zwykli ludzie.

 

Strona kampanii Mazur odwiedzana była tylko między 2010 a 2011 rokiem aż ok. 500 tys. razy przez ponad 400 tys. Unikalnych Użytkowników - licząc łącznie 1 mln odsłon. Również fanpage kampanii cieszył się ogromną popularnością – do dnia 10 listopada br. liczył ponad 30 tysięcy fanów. Popularność strony www oraz samego profilu na portalu Facebook.com jest dowodem ogromnego zaangażowania Polaków w akcję i oddawanie głosów na Mazury.

 

Swoje poparcie dla udziału Mazur w konkursie wyrazili przedstawiciele kultury i sztuki, przedstawiciele Kościoła, władze samorządowe i przedstawiciele władz państwowych.

 

Od stycznia 2011 roku Ambasadorem Mazur jest Jacek Pałkiewicz – światowej sławy podróżnik i eksplorator, odkrywca źródeł Amazonki, założyciel pierwszej w Europie szkoły survivalu. „Podczas moich licznych podróży zagranicznych pytałem cudzoziemców o Polskę i w odpowiedzi słyszałem Jan Paweł II. Na pytanie, gdzie Polska leży, moi rozmówcy z trudem odpowiadali, że gdzieś koło Rosji. Pytanie o stolicę pozostawało bez odpowiedzi. Mamy piękną okazję, żeby się pokazać, żeby nas poznali i jednocześnie zaprosić do odwiedzin: „Przyjedźcie, zobaczcie, jakie mamy piękne miejsca u siebie w kraju”. – mówi Jacek Pałkiewicz, honorowy Ambasador Mazur.

 

Poparcie polityków

 

W lutym Prezydent Lech Wałęsa, współzałożyciel „Solidarności” i laureat Pokojowej Nagrody Nobla, powiedział: Polska potrzebuje dziś silnej promocji za granicą, a konkurs „New 7 Wonders of Nature” jest  szansą na bycie zauważonym w skali ogólnoświatowej. Życzę z serca powodzenia i zaraz zagłosuję na Mazury.”

 

W październiku br. Prezydenci RP: Bronisław Komorowski, Lech Wałęsa i Aleksander Kwaśniewski spotkali się, by wspólnie zwrócić się do Polaków o wsparcie Mazur w staraniach regionu o wpisanie na listę 7 Nowych Cudów Natury. Z okazji bezprecedensowego wydarzenia została podpisana specjalna deklaracja trzech Prezydentów, którzy poparli kampanię Mazury Cud Natury. Zwracamy się do wszystkich Polaków w kraju i za granicą oraz do wszystkich przyjaciół Polski i Mazur, z apelem o wsparcie polskiego kandydata do miana jednego z ,,7 Nowych Cudów Natury". – apelowali Prezydenci.

 

Mazurskie Jeziora poparli także m.in. Jerzy Buzek – Przewodniczący Parlamentu Europejskiego oraz Premier Donald Tusk.15 września br. głosy na Mazury podczas Światowego Dnia Głosowania oddawali w polskim parlamencie posłowie i senatorowie, głosując w specjalnie przygotowanej strefie „Mazury Cud Natury”.

 

Poparcie Kościoła

Swoje poparcie dla Mazur zadeklarowali również przedstawiciele Kościoła Katolickiego, m.in. ksiądz Kardynał Stanisław Dziwisz - dawny sekretarz osobisty Jana Pawła II. Episkopat Polski w oficjalnym piśmie również poparł kampanię „Mazury Cud Natury” oraz starania Mazur o zostanie jednym z 7 Nowych Cudów Natury.

 

Na początku października br. Ojciec Święty Benedykt XVI skierował do Ambasadora Mazur – Jacka Pałkiewicza specjalny list ze słowami wsparcia kampanii Mazur w konkursie Fundacji New7Wonders. W liście tym czytamy m.in. iż „Ojciec Święty wspiera te wysiłki mając na uwadze, jak wiele znaczyło piękno tego regionu dla Jego umiłowanego Błogosławionego Poprzednika na Stolicy Piotrowej”. Podczas pielgrzymki do Ełku w 1999 r. Jan Paweł II powiedział, że ta ziemia była dla niego zawsze bardzo gościnna. „W duchu tych słów Jego Świątobliwość Benedykt XVI otacza wdzięczną modlitwą wszystkich, którym leży na sercu dobro, piękno i sława Mazur, i z serca udziela swego Apostolskiego Błogosławieństwa”.

 

Artyści dla Mazur

Polskie gwiazdy także aktywnie włączyły się w promocję Mazur. Zespół Harlem  - we współpracy z Samorządem Województwa Warmińsko - Mazurskiego – zainicjował wyjątkowy projekt artystycznego wsparcia kampanii promującej głosowanie na Mazurskie Jeziora - Hymn Mazur „Mazurski Cud”. Do współpracy muzycy zaprosili swoich przyjaciół – artystów, związanych z regionem Warmii i Mazur. Oprócz zespołu Harlem, na czele z Krzysztofem Jaworskim – autorem tekstu i muzyki, w nagraniu udział wzięli Janusz Panasewicz, Ryszard Rynkowski, Krzysztof Daukszewicz,  Norbi, Wojtek "Łozo" Łozowski (Afromental), Piotr "Peter" Wiwczarek (Vader), Paweł "Drak" Grzegorczyk (Hunter), Tomek Szymuś i Marcin Rumiński (Shannon), Paweł Ejzenberg, Czerwony Tulipan, Zespół wokalny 'ProForma' pod dyrekcją Marcina Wawruka oraz Olsztyński Chór Kameralny 'Collegium Musicum' pod dyrekcją Janusza Wilińskiego.

 

W promocję Mazur zaangażowali się również ludzie kultury i sztuki, m.in. swojego poparcia Mazurom udzielił Andrzej Wajda – wybitny reżyser.

 

O tym, że Mazury nie zawahały się sięgnąć gwiazd świadczy poparcie Mirosława Hermaszewskiego – polskiego kosmonauty.

Także media wsparły kampanię przekazując informacje o kolejnych działaniach. Od 1 stycznia 2009 r. do 10 listopada 2011, ukazało się (wg monitoringu mediów IMM) w Polsce w samej prasie drukowanej i internecie (bez radia i TV) – 3684 publikacji. Zdecydowana większość z nich pozytywnie opisywała prowadzoną kampanię i udział Mazur w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury.

ZNACZENIE PROJEKTU

 

 

 


Udział Mazur w konkursie 7 Nowych Cudów Natury i zakwalifikowanie się do elitarnej grupy 28 finalistów z całego świata stał się niepowtarzalną szansą nie tylko dla regionu warmińsko – mazurskiego, ale też dla rynku turystycznego w całej Polsce. Konkurs był ważnym etapem, częścią strategii promocji województwa w budowaniu jego wizerunku w kraju i za granicą.

Dzięki samemu udziałowi w konkursie udało się osiągnąć spektakularne efekty – miliony ludzi na świecie poznały Mazury (ok. 1 mln Unikalnych Użytkowników/ mies. z całego świata odwiedzało stronę new7wonders.com, z Polski było ich ok. 92 000/ mies.; liczba odsłon na świecie miesięcznie wyniosła średnio 4,7 mln, a w Polsce – 360 000/ mies.).

Kampania Mazury Cud Natury jeszcze przed ogłoszeniem wyników przyniosła wymierne korzyści. Przeprowadzone w październiku br. badania wizerunkowe pokazały, że działania promocyjne województwa warmińsko-mazurskiego zostały ocenione jako najbardziej widoczne spośród działań wszystkich polskich województw, a dzięki udziałowi w światowym konkursie na 7 Nowych Cudów Natury o Mazurach słyszało blisko 70% ankietowanych. 45% respondentów, którzy spotkali się z kampanią Mazur, uważa że Mazury stają się coraz bardziej atrakcyjną destynacją turystyczną, a 71% z nich poleciłoby to miejsce innym turystom. 84% respondentów uważa, że Mazury zasługują na tytuł jednego z 7 cudów natury.[1]

Badania wykazały, że przyjęta przez Samorząd Wojewódzki strategia promocji regionu poprzez naturę jest właściwym kierunkiem prowadzenia działań komunikacyjnych.

Szansę na rozwój turystyki regionu warmińsko – mazurskiego potwierdzają doświadczenia laureatów poprzedniej edycji konkursu na 7 Nowych Architektonicznych Cudów Świata, do którego zgłoszonych zostało 177 budowli z całego świata. Państwa, w których znalazły się „finałowe” Cuda Świata nie tylko wzmocniły swój wizerunek, ale też mogły mówić o realnych korzyściach promocyjnych, np.: o 20% wzrosła liczba turystów odwiedzających Machu Picchu, ruch turystyczny w Petrze w Jordanii zwiększył się z 581 tys. turystów w 2007 roku (rok zakończenia konkursu) do 975 tys. turystów, co stanowi aż o 68% wzrost. Taj Mahal w 2007 roku odwiedziło 3,2 mln turystów w 2007 roku, w porównaniu z 2,5 mln w roku poprzednim.

 

Zdaniem ekspertów od marketingu miejsc udział w projektach promujących miasta i regiony stwarza niepowtarzalną okazję do budowania ich wizerunku.

 

Mamy w Polsce wiele miejsc godnych odwiedzenia, dobrze byłoby tylko, żeby jak najwięcej ludzi na całym świecie wiedziało o tych miejscach. Nie wystarczy mieć dobre produkt. Trzeba umieć je sprzedawać. Sprzedawać, czyli promować. Zaistnienie w tak wielkim ogólnoświatowym rankingu, przez polskie miejsca jest ogromną szansą, żeby o Polsce dowiedziała się reszta świata. A to spowoduje, że do naszego kraju, nie tylko na Mazury przyjadą turyści. Jak przyjadą turyści to zostawią pieniądze. Wszystko, co dotyczy promowania, czyli tzw. marketingu miejsc zamienia się na koniec w pieniądze, co jest najważniejsze z punktu widzenia gospodarki.- mówiGrzegorz Kiszluk, Redaktor Naczelny Magazynu Brief, Twórca platformy Brief for Poland.

 

Możliwości, jakie daje międzynarodowy konkurs, dostrzegły też inne regiony i miasta, które włączyły się w promocję regionu warmińsko-mazurskiego.

 

Sąsiadujemy z Warmią i Mazurami, łączą nas wielorakie więzi, współpracujemy między innymi w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Jestem przekonany, że sukces promocyjny Wielkich Jezior Mazurskich wpłynie korzystnie na wzrost zainteresowania również naszym województwem, a to powinno zwiększyć napływ turystów także na Suwalszczyznę. – mówiJarosław Dworzański, marszałek województwa podlaskiego.

Promując Mazury, promujemy wszystkie piękne miejsca w naszym kraju. Urokliwych zakątków nie brakuje także na Podkarpaciu: to urzekające barwami jesieni Bieszczady, nieznane, dzikie Roztocze, zabytkowe pałace i zamki. Wierzę, że zwycięstwo Mazur przysporzy splendoru nam wszystkim, a zainteresowanie nimi przyciągnie turystów także w inne regiony kraju. – dodaje Mirosław Karapyta, marszałek województwa podkarpackiego.

Uważam, że udział w konkursie, oprócz rozreklamowania tej części Polski w kontekście turystycznym, przyczyni się także do większej dbałości o zachowanie unikalnych warunków przyrodniczych tego regionu. Chciałbym podkreślić, że Mazury to integralna część naszego kraju i poparcie tej propozycji było naszym obowiązkiem.mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

Mazury są marką,  którą coraz chętniej w ramach własnej promocji posługują się także lokalni przedsiębiorcy. Zakwalifikowanie Mazur do ścisłego finału konkursu na nowych siedem cudów natury wywołało bardzo pozytywną reakcję w mieszkańcach naszego regionu, ponieważ po raz pierwszy aż tyle różnych instytucji i organizacji zmobilizowało się by wspólnie promować Mazury – podkreśla Piotr Jakubowski, burmistrz Mikołajek.

Marka “Mazury Cud Natury” niezależnie od wyniku w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury, stała się znakiem regionu kojarzonego z piękną przyrodą, aktywnym wypoczynkiem i naturalną żywnością. Potencjał ten będzie wykorzystywany przy realizacji strategii promocji i rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego. Nie dziwi zatem fakt, że w promocję Mazur i ich starań w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury zaangażowały się nie tylko pojedyncze osoby, ale również całe instytucje i regiony.

 

Mazury mają ambitne plany. Przed władzami województwa zadanie odpowiedniego wykorzystania tak dużego zainteresowania Mazurami i przyciągnięcie do regionu inwestorów z innych części kraju i zagranicy. W tym celu przygotowywana jest nowa, tym razem międzynarodowa, kampania promocyjna zachęcająca do odwiedzania Mazur
i Polski.

PROJEKT W LICZBACH

 

 

 


1 586 – ilość dni trwania konkursu 7 Nowych Cudów Natury (w tym 1 044 dni udziału Mazur)

38 051 – ilość godzin trwania konkursu 7 Nowych Cudów Natury (w tym 25 043 godzin udziały Mazur.)

165 – liczba informacji prasowych wysłanych do mediów nt. udziału Mazur w konkursie 7 Nowych Cudów Natury

30 314 – liczba fanów profilu Mazury Cud Natury na portalu Facebook.com (w dniu 10.11.2011)

102 – łączna liczba akcji i przedsięwzięć promujących Mazury w ramach kampanii Mazury Cud Natury

ok. 500 000   ilość odwiedzin strony MazuryCudNatury.org

ok. 400 000 - użytkowników strony MazuryCudNatury.org

KALENDARIUM NAJWAŻNIEJSZYCH WYDARZEŃ

 


 

7 lipca 2007 r. – ogłoszenie konkursu na 7 nowych cudów natury przez szwajcarską Fundację „New7Wonders”, założoną w 2001 roku przez szwajcarskiego podróżnika Bernarda Webera

31 grudnia 2008 r. – koniec przyjmowania nominacji – zgłoszonych zostało 400 miejsc z 224 krajów, do kolejnego etapu weszły 261 miejsca z 222 państw – w tym Wielkie Jeziora Mazurskie i Puszcza Białowieska

23 maja 2009 r. – Ogólnopolski Dzień Głosowania na Wielkie Jeziora Mazurskie i Puszczę Białowieską, z udziałem m.in. premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego

9 lipca 2009 r. – wybór 28 najpiękniejszych miejsc na Ziemi – wśród nich Mazurskich Jezior

21 listopada 2010 r. – promocja Mazur jako jedynego polskiego kandydata do miana cudu natury

12 stycznia 2011 r. – Ambasadorem Mazur zostaje Jacek Pałkiewicz – znany na całym świecie reporter i eksplorator, odkrywca źródeł Amazonki i twórca survivalu w Europie

15 września 2011 r. – Światowy Dzień Głosowania na Wielkie Jeziora Mazurskie, początek Rundy Finałowej – ostatniego etapu głosowania na Mazury

7 października 2011 r. – Papież Benedykt XVI wspiera Mazury Cud Natury – w specjalnym liście skierowanym do Jacka Pałkiewicza można przeczytać, że „Jego Świątobliwość Benedykt XVI otacza wdzięczną modlitwą wszystkich, którym leży na sercu dobro, piękno i sprawa Mazur”

20 października 2011 r. – Prezydenci RP – Lech Wałęsa, Aleksander Kwaśniewski i Bronisław Komorowski postanowili połączyć siły we wspólnej dla Polski sprawie i wystąpić z apelem do rodaków w kraju i za granicą o oddawanie głosów na Krainę Wielkich Jezior Mazurskich w światowym konkursie na 7 Nowych Cudów Natury.

NAJWAŻNIEJSZE AKCJE PROMOCYJNE W RAMACH KAMPANII MAZURY CUD NATURY

 

 

 


W ramach kampanii Mazur odbyło się wiele akcji promocyjnych w całej Polsce zachęcających do głosowania. Do najważniejszych z nich należą:

·         Ogólnopolski Dzień Głosowania (23 maja 2009)

Przy pomocy specjalnych info-kiosków, na Mazury (i Puszczę Białowieską, która niestety nie weszła 21 lipca do finału) w budynku Parlamentu RP głosowali m.in.: Donald Tusk, Premier RP; Bronisław Komorowski, Marszałek Sejmu RP, Ministrowie, Posłowie i dziennikarze

 

·         Strefa Mazur Na Polach Grunwaldzkich (lipiec 2010)

Zorganizowanie na Polach Grunwaldzkich „Strefy Mazur” – to promocja Mazurskich Jezior (jedynego polskiego kandydata w światowym konkursie na 7 nowych cudów natury) podczas głównych obchodów 600-lecia bitwy pod Grunwaldem, które w połowie lipca 2010 roku obejrzało ponad 150 tys. widzów.

 

·         Kandydat Wszystkich Polaków (listopad 2010)

Event promujący Mazury jako Kandydata Wszystkich Polaków – zorganizowany w samym dniu wyborów samorządowych w Polsce (21.11). Nagłośnienie faktu „złamania ciszy wyborczej” przez tajemniczego kandydata, miało zwrócić uwagę mediów i przypomnieć o głosowaniu na polskiego finalistę w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury.

 

·         Akcja TUBA (grudzień 2010)

Event w Warszawie i Krakowie polegający na dosłownym oddawaniu głosu. Przez ustawioną 3-metrową tubę uczestnicy eventu wykrzykiwali hasło: Mazury Cud Natury. Najlepsze głosy nagradzano prezentami.

 

·         Wizyta Bronisława Komorowskiego W Giżycku (lipiec 2011)

Prezydent RP podczas otwarcia nowej ekomariny w Giżycku zaapelował do wszystkich o oddawanie głosów na jedynego polskiego kandydata w konkursie na siedem nowych cudów natury.

 

·         Koncert ,,Mazury Cud Natury” W Mikołajkach – inauguracja „Hymnu Mazur” (sierpień 2011)

Na specjalnej scenie ,,na wodzie” wystąpili artyści, związani z Warmią i Mazurami (Ryszard Rynkowski, Janusz Panasewicz, Norbi oraz zespoły Harlem i Afromental). Muzycy wspólnie wykonali hymn Mazur.

·         Światowy Dzień Głosowania Na Mazury (wrzesień 2011)

Odbył się 15 września 2011 roku. Na Mazury zagłosowali polscy parlamentarzyści, przedstawiciele rządu, uczniowie szkół w całej Polsce oraz przedstawiciele polonii.

 

·         Trzej Prezydenci Wspierają MAZURY (październik 2011)

Historyczne wydarzenie - 20 października w Pałacu na Wodzie w warszawskich Łazienkach prezydenci Lech Wałęsa, Aleksander Kwaśniewski i Bronisław Komorowski wspólnie zachęcali do głosowania na Mazurskie Jeziora.

 

 

 

 

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA DLA KAMPANII MAZURY CUD NATURY

 

 


Udział w konkursie 7 Nowych Cudów Natury stał się  pretekstem do prezentacji województwa, który dzięki temu wzmocnił swoją markę na tle innych województw w Polsce.

Prowadzone działania w ramach kampanii Mazury Cud Natury zyskały uznanie branży marketingowej, reklamowej i, PR w Polsce, zyskując liczne nagrody i wyróżnienia.

W 2009 roku:

1. Według badania przeprowadzonego przez GFK Polonia na zlecenie „Rzeczpospolitej” slogan „Mazury Cud Natury” bezkonkurencyjnie i wygrał ranking na hasło, które najbardziej zachęciłoby Polaków do wizyty w danym mieście lub regionie.

2. W ramach projektu „20latrp.pl” – promującego największe sukcesy ostatnich 20 lat RP, trwał internetowy konkurs na sukcesy regionalne w trzech kategoriach: człowiek, dzieło i otocznie.
W województwie warmińsko-mazurskim, w kategorii „otoczenie” wygrała kandydatura: Krainy Wielkich Jezior Mazurskich – jako finalisty światowego konkursu na 7 Nowych Cudów Natury, uzyskując jednocześnie najwięcej oddanych głosów spośród wszystkich regionalnych kandydatów.

Spośród tych laureatów, które uzyskały w regionach najwięcej głosów, wybrany został tzw. „Sukces Sukcesów XX-lecia”. Internauci spośród 16 kandydatur – ponownie postawili na Mazury – które stały się liderem 100 sukcesów dwóch minionych dekad!

W 2010 roku:

1. Według badania przeprowadzonego przez GFK Polonia na zlecenie „Rzeczpospolitej” slogan „Mazury Cud Natury”, bezkonkurencyjnie i po raz drugi wygrał ranking na hasło, które najbardziej zachęciłoby Polaków do wizyty w danym mieście lub regionie.

2. Jury Polskiego Konkursu Reklamy (KTR 2010) oceniające najlepsze projekty reklamowe 2009 roku wyróżniło kampanię „Mazury Cud Natury” w kategorii „Marketing miejsc”.

3. Kampania “Mazury Cud Natury” otrzymała w kwietniu 2010 roku podczas konkursu „Złote Formaty” aż

Źródło: UM

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz