Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone, zgodnie z harmonogramem w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.
- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę – mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Pomorska Kolej Metropolitalna to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Poruszające się po tej linii pojazdy połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna, umożliwiając po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby.
Wybrane parametry techniczne pojazdów
Opis parametru |
Wymagane parametry |
||
Ilość miejsc w pojeździe |
Minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących - pojazd dwuczłonowy Minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących- pojazd trójczłonowy |
||
Wysokość podłogi |
- w strefie wejścia do pojazdu musi wynosić 760 ± 50 mm nad poziomem główki szyny (npgs), - w całym przedziale pasażerskim min 40% podłogi niskiej , w której zmiana wysokości podłogi może odbywać się za pomocą pochylni o parametrach zgodnych z TSI PRM, - konstrukcja pojazdu winna zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdu z peronów o wysokości od 300 mm do 760 mm npgs. |
||
Stopnie przy drzwiach |
- każde drzwi należy wyposażyć w stopnie składane lub wysuwane, sterowanie stopniami zintegrowane z drzwiami, umożliwiające obsługę peronów o wysokości od 300 mm, zabezpieczone przed trudnymi warunkami pracy w zimie - maksymalna szerokość szczeliny między peronem a stopniem składanym lub wysuwanym zgodnie z TSI PRM, |
||
Układ hamulcowy |
Układ hamulcowy ma zapewnić płynne i pewne zatrzymanie pojazdu bez względu na warunki atmosferyczne zgodnie z wymaganiami karty 541-1 z uwzględnieniem parametrów linii PKM |
||
Miejsce na przewóz rowerów |
co najmniej 6 sztuk – pojazd dwuczłonowy co najmniej 6 sztuk – pojazd trójczłonowy |
|
|
Miejsce dla niepełnosprawnych |
należy wydzielić co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem zgodnie z TSI PRM i siedzenia uchylne. Miejsca te powinny być: - usytuowane w pobliżu toalety przystosowanej dla osób niepełnosprawnych, - oznaczone z zewnątrz pojazdu przy drzwiach wejściowych, - pojazd wyposażony w urządzenie/a umożliwiające wjazd wózka inwalidzkiego do i z wnętrza pojazdu z i na peron o wysokości od 300 mm do 760 mm |
|
|
Komfort cieplny przedziałów pasażerskich |
- pojazd wyposażyć w układ klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji przestrzeni pasażerskiej |
|
|
Kabina WC |
jedna kabina WC w pojeździe, przystosowana dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich zgodna z wymaganiami TSI PRM. W kabinie dla niepełnosprawnych zabudować składany przewijak dla niemowląt. |
|
|
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej |
Pojazd musi być wyposażony w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED. Informacje muszą być widoczne dla min 80% podróżnych siedzących. System ten musi być wyposażony w kompatybilne urządzenia, które będą przekazywać naprzemiennie reklamy telewizyjne wraz z informacjami pasażerskimi generowanymi przez systemy GPS innych użytkowników transportu publicznego o ile są stosowane |
|
|
Intercom |
W każdym przedsionku zainstalowany intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty. System intercomowy ma umożliwić sprawną i bezproblemową komunikację między pasażerami wagonów, a obsługą techniczną pociągu. W momencie naciśnięcia przycisku alarmowego w intercomie, ma zostać rozpoczęta archiwizacja obrazu z kamery oraz dźwięku ze stacji intercomowej. Dodatkowo każda toaleta musi być wyposażona w intercom przystosowany do obsługi przez osoby niepełnosprawne, również przez osoby niedosłyszące. Intercom musi być wyposażony w dedykowany przycisk alarmowy. Informacja o sytuacji alarmowej jest automatycznie przekazywana do obsługi pociągu. |
|
|
ERTMS/ETCS |
Pojazd powinien być wyposażony w urządzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ERTMS/ETCS poziom 2, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 5 września 2006r. (Dz. U. Nr 171, poz. 1230) w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności Kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych i TSI CCS (decyzja Komisji Europejskiej nr 2012/88) oraz GSM-R z funkcją transmisji danych. Pokładowe urządzenia systemu musza obsługiwać poziom STM, który będzie wykorzystywany przez pociągi wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS oraz posiadające moduły STM. Poziom STM będzie używany w trakcie jazdy ww. pociągów po liniach niewyposażonych w urządzenia przytorowe systemu ERTMS/ETCS. System ten przynależy do linii kolejowych i pojazdy trakcyjne poruszające się po tych liniach muszą być dostosowane do współpracy z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu na linii PKM SA i liniach PKP PLK SA. |
|
|
Wi-fi |
Wykonawca wyposaży pojazd w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do internetu dla podróżnych, umożliwiającą pracę w systemach GSM, EDGE, CDMA, WCDMA, HSPA, UMTS, LTE w częstotliwościach 900MHz, 1800MHz, 2100MHz odpowiednio z automatycznym przełączaniem pomiędzy tymi systemami w celu podtrzymania skutecznego połączenia internetowego online. Siła sygnału wi-fi powinna zapewnić dostęp do sieci na całej długości pociągu. |
|
|
Małgorzata Pisarewicz
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz