Pomorski samorząd ogłosił przetarg na tabor kolejowy dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Zarząd Województwa Pomorskiego ogłosił dzisiaj przetarg nieograniczony na zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Szacunkową wartość zamówienia określono na 119,33 mln zł netto, zaś unijne dofinansowanie to 70,23 mln zł. Otwarcie ofert w tym postępowaniu zaplanowano w dniu 4 kwietnia 2014 br.

 

Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone, zgodnie z harmonogramem w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.

 

- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę – mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Pomorska Kolej Metropolitalna to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Poruszające się po tej linii pojazdy połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia – Kościerzyna, umożliwiając po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby.

 

 

Wybrane parametry techniczne pojazdów

 

Opis parametru

Wymagane parametry

Ilość miejsc w pojeździe

Minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100  miejsc siedzących - pojazd dwuczłonowy

Minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150  miejsc siedzących- pojazd trójczłonowy

Wysokość podłogi

-         w strefie wejścia do pojazdu musi wynosić 760 ± 50  mm nad poziomem główki szyny (npgs),

-         w całym przedziale pasa­żer­s­kim min 40% podłogi niskiej , w której zmiana wysokości podłogi może odbywać się za pomocą pochylni o pa­­rametrach zgodnych z TSI PRM,

-         konstrukcja pojazdu winna zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdu z peronów o wysokości od 300 mm do 760 mm npgs.

Stopnie przy drzwiach

- każde drzwi należy wyposażyć w stopnie składane lub wysuwane, sterowanie stopniami zintegrowane z drzwiami, umożliwiające obsługę peronów o wysokości od 300 mm, zabezpieczone przed trudnymi warunkami pracy w zimie

- maksymalna szerokość szczeliny między peronem a stopniem składanym lub wysuwanym zgodnie z TSI PRM,

Układ hamulcowy

Układ hamulcowy ma zapewnić płynne i pewne zatrzymanie pojazdu bez względu na warunki atmosferyczne zgodnie z wymaganiami karty 541-1 z uwzględnieniem parametrów linii PKM

Miejsce na przewóz rowerów

co najmniej 6 sztuk – pojazd dwuczłonowy

co najmniej 6 sztuk – pojazd trójczłonowy

 

Miejsce dla niepełnosprawnych

należy wydzielić co naj­m­niej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem zgodnie z TSI PRM i siedzenia uchylne. Miejsca te powinny być:

- usytuowane w pobliżu toalety przystosowanej dla osób niepełnosprawnych,

- oznaczone z zewnątrz pojazdu przy drzwiach wejściowych,

- pojazd wyposażony w urządzenie/a umożliwiające wjazd wózka inwalidzkiego do i z wnętrza pojazdu z i na peron o wysokości od 300 mm do 760 mm

 

Komfort cieplny przedziałów pasażerskich

- pojazd wyposażyć w układ klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji przestrzeni pasażerskiej

 

Kabina WC

jedna kabina WC w pojeździe, przystosowana dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich zgodna z wymaganiami TSI PRM. W kabinie dla niepełnosprawnych zabudować składany przewijak dla niemowląt.

 

System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

Pojazd musi być wyposażony w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED. Informacje muszą być widoczne dla min 80% podróżnych siedzących. System ten musi być wyposażony w kompatybilne urządzenia, które będą przekazywać naprzemiennie reklamy telewizyjne wraz z informacjami pasażerskimi generowanymi przez systemy GPS innych użytkowników transportu publicznego o ile są stosowane

 

Intercom

W każdym przedsionku zainstalowany intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty.

System intercomowy ma umożliwić sprawną i bezproblemową komunikację między pasażerami wagonów, a obsługą techniczną pociągu.

W momencie naciśnięcia przycisku alarmowego w intercomie, ma zostać rozpoczęta archiwizacja obrazu z kamery oraz dźwięku ze stacji intercomowej.

Dodatkowo każda toaleta musi być wyposażona w intercom przystosowany do obsługi przez osoby niepełnosprawne, również przez osoby niedosłyszące. Intercom musi być wyposażony w dedykowany przycisk alarmowy. Informacja o sytuacji alarmowej jest automatycznie przekazywana do obsługi pociągu.

 

ERTMS/ETCS

Pojazd powinien być wyposażony w urządzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ERTMS/ETCS poziom 2, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 5 września 2006r. (Dz. U. Nr 171, poz. 1230) w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności Kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych i TSI CCS (decyzja Komisji Europejskiej nr 2012/88)  oraz GSM-R z funkcją transmisji danych.

Pokładowe urządzenia systemu musza obsługiwać poziom STM, który będzie wykorzystywany przez pociągi wyposażone w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS oraz posiadające moduły STM. Poziom STM będzie używany w trakcie jazdy ww. pociągów po liniach niewyposażonych w urządzenia przytorowe systemu ERTMS/ETCS.

System ten przynależy do linii kolejowych i pojazdy trakcyjne poruszające się po tych liniach muszą być dostosowane do współpracy z systemami zapewnienia bezpieczeństwa ruchu na linii PKM SA i  liniach PKP PLK SA.

 

Wi-fi

Wykonawca wyposaży pojazd w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do internetu dla podróżnych, umożliwiającą pracę w systemach GSM, EDGE, CDMA, WCDMA, HSPA, UMTS, LTE w częstotliwościach 900MHz, 1800MHz, 2100MHz odpowiednio z automatycznym przełączaniem pomiędzy tymi systemami w celu podtrzymania skutecznego połączenia internetowego online. Siła sygnału wi-fi powinna zapewnić dostęp do sieci na całej długości pociągu.

 

 

 

 

 

Małgorzata Pisarewicz

Źródło: UMG

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz