Data dodania: 2008-04-01 12:46:28,
kzs
A | A | A
Promocja/Tygiel Kultury
Stanowiąca część Europejskich Ogrodów Sztuki oraz Tarnowskiego Tygla Kultury, FILMOWA GÓRA jest dynamicznie rozwijającym się, międzynarodowym projektem, skupiającym corocznie
Stanowiąca część Europejskich Ogrodów Sztuki oraz Tarnowskiego Tygla Kultury, FILMOWA GÓRA jest dynamicznie rozwijającym się, międzynarodowym projektem, skupiającym corocznie wielotysięczną i wielokulturową widownię.
W ciągu kilku krótkich lat z lokalnej i niewielkiej imprezy, nasz Festiwal rozrósł się w pierwszy w Europie festiwal sieciowy, którego formuła stale jest udoskonalana i wzbogacana o nowe elementy. W tym roku stworzone zostaną nowe sceny Festiwalowe oraz po raz pierwszy odbędą się warsztaty filmowe. Tak jak wszystkie inicjatywy organizowane w ramach Europejskich Ogrodów Sztuki, FILMOWA GÓRA jest imprezą otwartą, która w bardzo wyraźny sposób wychodzi do widowni polskiej i zagranicznej. Nowatorska formuła naszego przedsięwzięcia oraz doskonale rozwijająca się współpraca z miastami takimi jak: Edynburg, Glasgow, Berlin, Tarnów, Kostrzyn, Biała Cerkiev czy Zgorzelec, pozwala nam tworzyć wciąż nowe pomosty kulturalne pomiędzy Polską a innymi krajami Europy. Poszczególne Sceny, przez 18 festiwalowych dni, pozostają w stałej łączności, tworząc jedną, spójną strukturę. Publiczne telekonferencje, w których na równych prawach uczestniczy publiczność wszystkich festiwalowych miast, stanowi prawdziwe novum pośród festiwali całej Europy.
W organizację FILMOWEJ GÓRY zaangażowani są: zielonogórska grupa filmowa Sky Piastowskie , Polish Art Scotland z Edynburga, Polish Art and Culture Association z Glasgow, ZPAP z Tarnowa, Berliński ViR i wiele innych formacji artystycznych. Festiwal wspierany jest również przez prof. Richarda Demarco i jego fundację Demarco European Art Foundation inicjującą międzykulturowy dialog pomiędzy artystami z różnych części Europy, dzięki której Festiwal miał dwie odsłony na największym festiwalu Europejskiej Kultury, FRINGE FESTIWAL w Edynburgu. W tym roku wystąpiliśmy także z prośbą o honorowy patronat do Jána Figeľa, Komisarza ds. Kultury w Komisji Europejskiej przy Parlamencie Europejskim.
Naszym celem, realizowanym w ramach FILMOWEJ GÓRY, jest nie tylko kreowanie wydarzeń artystycznych w tych kilku europejskich miastach, lecz także tworzenie dynamicznej struktury umożliwiającej wzajemną współpracę i wymianę informacji pomiędzy placówkami kulturalnymi w całej Europie. Przez cały czas pracujemy nad naszą stroną internetową, udoskonalając ją i dostosowując do potrzeb wszystkich zainteresowanych: tworzymy (na www.filmowa-gora.pl) czytelny i aktualny bank informacji zawierający dane dotyczące artystów, ich dorobku, a także aktualnych i istotnych wydarzeń kulturalnych. Od 1-go maja, nasza strona internetowa dostępna będzie w trzech wersjach językowych (polskiej, angielskiej i niemieckiej), w przyszłości zaś planujemy rozszerzenie zakresu dostępnych języków o francuski, rosyjski, ukraiński i czeski. Chcemy, by nasza inicjatywa przekraczała granice i burzyła bariery istniejące pomiędzy ludźmi, nie tylko na deskach Scen, lecz także w przestrzeni internetu, który staje się medium coraz bardziej wpływowym i uniwersalnym.
Różnorodność tematów konkursowych daje nam możliwości stworzenia pełnego obrazu dorobku twórców filmu niezależnego. Konsekwentnie przez nas rozwijana nietypowa formuła Festiwalu, umożliwia poddawanie ocenie filmów konkursowych coraz liczniejszej, międzynarodowej widowni. Projekcje festiwalowe FILMOWEJ GÓRY odbywają się równolegle w ośmiu europejskich miastach - Tarnowie, Kostrzynie, Zgorzelcu, Berlinie, Edynburgu, Glasgow, Białej Cerkwi na Ukrainie oraz w Zielonej Górze.
O wyjątkowości FILMOWEJ GÓRY decydują jednak nie tylko miejsca projekcji, lecz przede wszystkim formuła Głównego Konkursu, w ramach którego wyłaniany jest najlepszy film Festiwalu. Główny Konkurs posiada dwa etapy. W pierwszym, oceny prac konkursowych prezentowanych w siedmiu kategoriach (Etiudy Studenckie, Dramat i Ludzie Toksyczni, Animacja i Film Eksperymentalny, Komedia, Humor i Pastisz, Dokument i Paradokument, Profilaktyka Społeczna oraz Fabula Rasa), dokonują niezależnie od siebie widzowie każdej ze Scen. W ten sposób wyłaniane są filmy, które nagradzane są MAŁYM PAGÓRKIEM. W etapie drugim, Komisje Jurorskie każdej ze Scen Festiwalowych, spośród zdobywców MAŁYCH PAGÓRKÓW, wybierają trzy najlepsze filmy przyznając im określoną ilość punktów. Podsumowanie punktów wyłania laureata FILMOWEJ GÓRY, który otrzymuje Grand Prix – FILMOWY PAGÓREK.
Dzięki uczynieniu z publiczności pierwszego i tak naprawdę najważniejszego jurora, podczas Festiwalu możliwe jest wyłonienie spośród wielu filmów (tak polskich jak i zagranicznych), filmu najbardziej uniwersalnego, poruszającego aktualne i istotne tematy nie tylko dla kilku profesjonalistów, lecz dla przeciętnego człowieka. Na bazie tego pierwszego wyboru, składy jurorskie każdej ze Scen – składające się z aktorów, fotografików oraz twórców kina o uznanym dorobku twórczym - dokonują finalnej, profesjonalnej oceny filmów. O tym, że formuła naszego Festiwalu okazała się sukcesem oraz o tym, że selekcję przeprowadzaną przez publiczność cechuje niezwykłe wyczucie i zrozumienie kina, dobitnie świadczą nagrody zdobywane przez te filmy a krajowych i międzynarodowych festiwalach.
Jako organizatorzy pragniemy, by nagradzane w trakcie FILMOWEJ GÓRY filmy były nie tylko oryginalne i nowatorskie oraz technicznie prezentowały wysoki poziom, lecz przede wszystkim, by poruszały istotne i ważne tematy. Celowi temu służy siedem festiwalowych kategorii w jakich może zostać zaprezentowany film, dzięki którym przyjmowane do konkursu filmy posiadają wyrazistą i jasno sprecyzowaną tematykę. Niebagatelne znaczenie ma także honorowy patronat, jaki nad filmami z kategorii PROFILAKTYKA SPOŁECZNA roztoczyła pani Pełnomocnik Prezydenta Miasta Zielona Góra ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Renata Teodorczuk-Glinka. Kategorię tą postanowiliśmy stworzyć już w zeszłym roku w nadziei, że zwróci ona uwagę młodych filmowców na problemy, które w świadomości społecznej bardzo często są marginalizowane: alkoholizm, narkomania, dziecięca prostytucja, AIDS czy nawet wzrastające wyobcowanie jednostki. Wierzymy, że jest to dobra droga, by nie tylko zrozumieć istniejące problemy, lecz także poprzez zrozumienie zapobiegać ich powstaniu.
Formuła FILMOWEJ GÓRY nie wyczerpuje się w samych prezentacjach filmów konkursowych. Drugą twarzą Festiwalu jest cykl 7 DIAMENTÓW KINA. W jego zeszłorocznej odsłonie mieliśmy przyjemność przypomnienia części dorobku filmowego Witolda Leszczyńskiego (1933-2007). Przed każdą z projekcji prezentowanych dzieł, widzowie mieli okazję na ekranach FILMOWEJ GÓRY obejrzenia i wysłuchania osobistego komentarza reżysera. W tym roku DIAMENTY poświęcone będą filmom Krzysztofa Zanussiego. Celem i sensem istnienia tego cyklu jest przybliżanie, tak widzom jak i młodym twórcom, korzeni polskiego kina, tradycji z której współczesna filmografia czerpie częstokroć pełnymi garściami. Chcemy umożliwić odkrywanie na nowo klasycznych już dziś filmów, stworzyć z nich tło, na którym filmy niezależne będą mogły zostać przeinterpretowane, zyskując nowe konteksty i odniesienia. Jako organizatorom zależy nam na przełamywaniu tkwiących w potocznym myśleniu błędnych przekonań o niemożności pogodzenia kina tradycyjnego z niezależnym czy o bezsensowności zacierania granic między widzem a artystą. Wszyscy przecież uczymy się od siebie nawzajem.
Tak jak wszystkie inicjatywy Europejskich Ogrodów Sztuki jednym z głównych celów i założeń FILMOWEJ GÓRY jest umożliwianie i umacnianie polikulturowego dialogu. Dzięki różnorodności form artystycznego przekazu, z których wiele narodziło się w całkowicie odmiennych środowiskach artystycznych, mamy możliwość pogłębienia wzajemnego zrozumienia, ucząc siebie i innych prawdziwego znaczenia słowa „tolerancja”. Oczywisty jest fakt, że bez właściwego odbiorcy wszelka sztuka pozostaje martwa, dlatego właśnie chcemy, w ramach naszego Festiwalu, wykształcać otwartą, wrażliwą, zaangażowaną i myślącą widownię, która będzie w stanie dostrzec i docenić coś więcej niż tylko płytki konsumpcjonizm popkultury.
Źródło: własne
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz