- To skomplikowany i zupełnie innowacyjny projekt nie tylko ze względu na ilość partnerów, którym bardzo dziękuje i gratuluję wytrwałości – powiedział wicemarszałek Jarosław Słoma, który otworzył konferencję. – Nowość polega na tym, że chcieliśmy uaktywnić turystycznie poszczególne obszary województwa między innymi poprzez wytyczenie, wykreowanie i oznakowanie tematycznych szlaków turystycznych. Celem takich działań jest wzrost konkurencyjności regionu jako celu podróży.
Z wcześniej prowadzonych badań wynika, że województwo warmińsko-mazurskie jest świetnie kojarzone z atrakcjami wynikającymi z bogactwa naturalnego, a więc z jeziorami, rzekami, lasami, parkami krajobrazowymi, fauną i florą, czystym powietrzem. Wśród atrybutów badani wskazywali także pozycję Mazur jako silnej i rozpoznawalnej marki turystycznej. Jako słabości wymieniali przede wszystkim brak zabytków i słabą dostępność komunikacyjną.
- Drogi jednak budujemy i remontujemy na skalę dotychczas niespotykaną, a zabytków i atrakcji architektonicznych mamy przecież mnóstwo – dodał wicemarszałek Jarosław Słoma. – Trzeba je tylko odpowiednio wyeksponować i skutecznie wypromować. Jestem przekonany, że ten projekt pozwoli turystom poznać te atrakcje i zatrzymać się u nas na dłużej.
Na konferencji zostały przedstawione etapy i efekty projektu w postaci wyznaczonych i oznakowanych szlaków turystycznych. Dzięki temu powstały cztery markowe produkty rynkowe, łączące wiele powiatów. Są to: Szlak Kopernikowski, wykorzystujący krajobraz kulturowy Biskupiego Księstwa Warmińskiego, Szlak Fortyfikacji Mazurskich oraz Szlak Kanału Elbląskiego, wykorzystujące zabytki militarne i inżynieryjne, a także Pętla Grunwaldzka, jako atrakcja odwołująca się do najważniejszych wydarzeń w historii Europy.
- W oparciu o drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe powstały szlaki o łącznej długości 890 km – mówiła podczas konferencji Anna Jaroszuk, wicedyrektor departamentu turystyki w Urzędzie Marszałkowskim. - Nasz wspólny projekt tym samym się zakończył, jednak namawiamy poszczególne powiaty i gminy do rozwijania tych szlaków na własnych terenach, aby turystę poprowadzić jeszcze dalej, aż do drogi gminnej, konkretnych skrzyżowań, tak by mógł trafić do kolejnej atrakcji. To w lokalnych samorządach i wśród lokalnych stowarzyszeń jest najbardziej szczegółowa wiedza, co warto pokazać, czym się pochwalić, czym zachęcić podróżnych i jak ich ugościć. I od ich inwencji będzie zależało, jak dalej wykorzystają te nowe szanse. Poziom atrakcyjności szlaku turystycznego zależy bowiem od tego, jak on jest zagospodarowany.
Projekt w liczbach:
1,18 mln zł – całkowita wartość projektu
990 tys. zł – dofinansowanie z RPO
20 – liczba partnerów przy realizacji
4 – liczba nowych szlaków
890 km – łączna długość wytyczonych tras
710 – tyle znaków drogowych typu E22 ustawiono wzdłuż szlaków
51 – tyle wielkogabarytowych tablic informacyjnych stoi na szlakach
4 – tyle zdjęć prezentujących atrakcje widnieje na każdej z tablic i w czterech językach informuje o nich tekst: polskim, angielskim, rosyjskim i niemieckim
204 – tyle fotografii atrakcji zakupiono na potrzeby ich realizacji
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz