Stanowisko woj. W-M ws. programu budowy dróg krajowych na lata 2011-15

Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Jacek Protas przesłał 23 grudnia br. do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka stanowisko ws. programu budowy dróg krajowych na lata 2011 15.

W stanowisku Marszałek przedstawia analizę sytuacji powstałą w związku z przyjęciem ministerialnego Programu Budowy Dróg Krajowych. Zwraca się o ponowną analizę sytuacji i planów przez Ministra Infrastruktury.

 

Tekst stanowiska poniżej.

Mając na uwadze prowadzone obecnie przez Ministerstwo Infrastruktury konsultacje społeczne dotyczące ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015" pragnę przedstawić stanowisko w zakresie planu rozbudowy infrastruktury drogowej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Społeczeństwo województwa warmińsko-mazurskiego jest głęboko zaniepokojone informacjami o wstrzymaniu środków na dalszą modernizację kluczowych dla dostępności zewnętrznej oraz wewnętrznej regionu dróg S 7 oraz DK 16, a także budowy niezwykle ważnej, południowej obwodnicy Olsztyna.

Przedmiotowy dokument, będący odzwierciedleniem zakresu inwestycji, jakie planuje się zrealizować w sektorze infrastruktury dróg krajowych w latach 2011-2015 w Polsce, wskazuje na warunkową realizację części inwestycji, na strategicznej z punktu widzenia kraju oraz regionów drodze krajowej S 7, w obszarze województwa warmińsko-mazurskiego. Program przewiduje wprawdzie zadania inwestycyjne na drodze S 7, które wykonywane są lub rozpoczną się do 2013 r. nie mniej jednak fakt umieszczenia przebudowy odcinków S 7 Miłomłyn - Olsztynek oraz S 7 Nidzica - Płońsk wśród inwestycji warunkowych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 r. jest niezrozumiały.

Z uwagi na fakt, iż przygotowanie tych inwestycji jest w fazie II etapu postępowania przetargowego na roboty budowlane niedopuszczalnym jest, aby wysiłek włożony w ich przygotowanie został zniweczony. Z informacji uzyskanych z oddziału GDDKiA w Olsztynie wynika, iż przesunięcie w czasie dofinansowania dla inwestycji na drodze krajowej S 7, skutkować będzie unieważnieniem rozpisanych już postępowań przetargowych. Warto zauważyć, iż część projektów drogowych umieszczonych na liście gwarantującej rozpoczęcie do roku 2013 jest na mniej zaawansowanym etapie przygotowania (np. opracowywane są rozwiązania zamienne w związku z decyzją środowiskową lub przerwano umowy z wykonawcą) aniżeli wymienione wyżej inwestycje na drodze S 7.

Należy również zwrócić uwagę, iż zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów w lipcu br. Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego na lata 2010 - 2020 tworzenie wysokiej jakości powiązań transportowych powinno (...) w pierwszym rządzie opierać się na poprawie krajowych i kontynentalnych połączeń komunikacyjnych pomiędzy wszystkimi głównymi ośrodkami życia gospodarczego kraju (ośrodkami wojewódzkimi). Ponadto droga krajowa S 7 na całej swej długości z Warszawy do Gdańska wraz z przebudową odcinka DK 51 Olsztyn-Olsztynek (również przesuniętego na listę rezerwową) stanowi inwestycję strategiczną m.in z punktu widzenia organizowanych przez Polskę Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Potoki ruchu między miastami gospodarzami oraz lokalizacja w pobliżu drogi w Ostródzie

 

centrum pobytowego dla uczestników mistrzostw (kompleks rekomendowany przez organizatora mistrzostw, który znalazł się na indykatywnej liście centrów pobytowych najwyższej klasy) predestynuje tę inwestycję do rangi priorytetowej. Pragnę również podkreślić, iż inwestycja na drodze krajowej S 7 posiada zagwarantowane dofinansowanie z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko jako projekt podstawowy, Oś priorytetowa nr 6: Drogowa i Lotnicza sieć TEN-T. W kontekście toczących się obecnie negocjacji między Komisją Europejską a krajami członkowskimi ws. przyszłego kształtu sieci TEN-T, wysoce ryzykownym jest opóźnianie inwestycji na drodze w ramach sieci Transeuropejskich Korytarzy Transportowych - TEN-T (odcinek Gdańsk - Warszawa, tzw. Via Warszawa). Sieć ta stanowi podstawowe narzędzie prowadzenia polityki transportowej Unii Europejskiej, zatem może mieć to wpływ na pozycję negocjacyjną podczas dyskusji z KE nad rozszerzeniem jej kształtu. W związku z tym, priorytetem polskich władz w zakresie infrastruktury transportowej powinny być inwestycje zlokalizowane na sieci TEN-T oraz objęte projektami priorytetowymi w ramach Programów UE. Projekt jest w znacznym stopniu zaawansowany i złą praktyką byłoby odrzucanie odcinków, które zamiast tworzyć sieć tworzą tzw. niepełne przebiegi.

Ponadto niezrozumiałym jest pominięcie wśród inwestycji, których realizacja rozpocznie się do roku 2013, budowy południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi krajowej DK 16. Inwestycja jest na etapie wykonywania projektu budowlanego oraz wykonawczego, przełożenie inwestycji w bliżej nieokreśloną przyszłość, niweczy dotychczas wykonaną pracę przygotowującą tę inwestycję. Warto zauważyć, również że projekt ten posiada zagwarantowane dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz DK 16 (na odcinku Grudziądz-Ełk) została zgłoszona przez Ministerstwo Infrastruktury do Komisji Europejskiej jako rekomendowana do umieszczenia w rozszerzonej sieci TEN-T. Strategiczna rola DK 16 w systemie transportowym Polski Wschodniej i nie tylko oparta jest m.in. na jej istotnym oddziaływaniu na transgraniczny (przejście graniczne w Ogrodnikach) przepływ potoków transportowych. W związku z powyższym brak spójności w decyzjach podejmowanych przez Ministerstwo Infrastruktury w zakresie integracji krajowej sieci drogowej z transeuropejską poprzez ograniczanie finansowania projektów traktowanych jako strategiczne na etapie planowania, jest niezrozumiały.

Biorąc pod uwagę kontekst całego pakietu inwestycji drogowych, o doniosłym znaczeniu dla kraju i województwa, wyrażam także duże zaniepokojenie, iż w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011- 2015 nie znalazła się droga krajowa (DK nr 53), która wraz z lotniskiem regionalnym w Szymanach k/Szczytna, liniami kolejowymi oraz drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi, utworzy nowoczesną sieć komunikacyjną. Bez tych inwestycji nastąpi obniżenie rangi regionu i jego marginalizacja.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra o podjęcie działań mających na celu zweryfikowanie planów dotyczących przyszłego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 z uwzględnieniem zawartych wyżej postulatów województwa warmińsko-mazurskiego.

 

Otrzymują do wiadomości:

1.         Minister Rozwoju Regionalnego Elżbieta Bieńkowska

2.         Poseł do Parlamentu Europejskiego Krzysztof Lisek

3.         Poseł do Parlamentu Europejskiego Jacek Kurski

4.         Poseł na Sejm RP Adam Krzyśków

5.         Poseł na Sejm RP Iwona Arent

6.         Poseł na Sejm RP Zbigniew Babalski

7.         Poseł na Sejm RP Beata Bublewicz

8.         Poseł na Sejm RP Janusz Cichoń

9.         Poseł na Sejm RP Piotr Cieśliński

10.       Poseł na Sejm RP Witold Gintowt-Dziewałtowski

11.       Poseł na Sejm RP Jerzy Gosiewski

12.       Poseł na Sejm RP Tadeusz Iwiński

13.       Poseł na Sejm RP Leonard Krasulski

14.       Poseł na Sejm RP Tadeusz Naguszewski

15.       Poseł na Sejm RP Andrzej Orzechowski

16.       Poseł na Sejm RP Sławomir Rybicki

17.       Poseł na Sejm RP Lidia Staroń

18.       Poseł na Sejm RP Miron Sycz

19.       Poseł na Sejm RP Stanisław Żelichowski

20.       Poseł na Sejm RP Adam Żyliński

21.       Poseł na Sejm RP Wojciech Kossakowski

22.       Senator RP Sławomir Sadowski

23.       Senator RP Stanisław Gorczyca

24.       Senator RP Ryszard Górecki

25.       Senator RP Marek Konopka

 

 

Źródło: UM

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz