Zainaugurowana 2 maja 2012, w Dniu Flagi Narodowej, akcja „Przywracamy lekcje historii do szkół” zakończyła się sukcesem

Ponad 4 tys. mieszkańców Elbląga złożyło swój podpis pod projektem noweli ustawy o systemie oświaty.

Po zebraniu 150 tyś w całej Polsce Solidarna Polska złożyła w Sejmie obywatelski projekt „Przywracajmy historię do szkół” mający na celu przywrócenie modelu nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych, który obowiązywał przed 1 września 2012. Wówczas było to 180 godzin, teraz jest to zaledwie 60 godzin.

 

W miniony czwartek (20.09.2012) w Sejmie został złożony obywatelski projekt ustawy, którego celem jest przywrócenie lekcji historii do szkół ponadgimnazjalnych. Projekt zebrał ponad 150 tys. podpisów. To ogromny sukces w obronie pamięci historycznej.

 

Na początku maja, z inicjatywy Solidarnej Polski, powstał komitet w obronie lekcji historii. Wcześniej ministerstwo edukacji zamierzało zmienić ramowe plany nauczania tak, aby zlikwidować obowiązkowe lekcje historii przez cały okres nauczania w szkołach średnich. 20 czerwca 2012 Marszałek Sejmu zarejestrowała komitet obywatelski i zgodnie z wymogami ustawy wyznaczyła 3 miesiące na zebranie 100 tysięcy podpisów pod projektem ustawy przywracającym lekcje historii. Ustawowy termin na złożenie podpisów minął 20 września 2012.

 

Projekt nowelizacji ma na celu zagwarantowanie w formie ustawy nauczania historii w polskich szkołach średnich i wierzymy, że to się uda. Projekt nowelizacji ustawy jest odpowiedzią na rozporządzenie MEN w sprawie reformy sposobu nauczania lekcji historii. Nowe przepisy obowiązują od 1 września 2012 r. Zgodnie z tym rozporządzeniem, w drugiej i trzeciej klasie szkoły ponadgimnazjalnej uczniowie wybierają przedmioty, jakich uczyć się będą na poziomie rozszerzonym, a jakich jako uzupełniających. Od 1 września lekcji historii w szkołach ponadgimnazjalnych będą mogli się uczyć jedynie Ci, którzy wybiorą historię na maturze, czyli zaledwie ok. 5 proc. Polaków. To skandal! Historia jest nauczycielką życia. Chcieliśmy zrobić coś wielkiego, mianowicie przedstawić w Sejmie pierwszy w historii III RP obywatelski projekt ustawy dotyczący programu nauczania w polskich szkołach.

 

2 maja 2012 ruszyła akcja społeczna "Przywracamy lekcje historii". Akcja polegała na zbieraniu podpisów w całym kraju pod obywatelskim projektem ustawy przywracającym lekcje historii w szkołach ponadgimnazjalnych.

 

W projekcie ustawy zaproponowanym przez Solidarną Polskę jest zapis, że lekcje historii w szkołach ponadgimnazjalnych mają się odbywać w pełnym wymiarze 180 godzin. Zgodnie z deklaracjami Solidarnej Polski akcja „Przywracamy lekcje historii" to odpowiedź na rozporządzenie minister edukacji z lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

 

Zgodnie z tym rozporządzeniem uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy nie wybiorą sobie przedmiotu historia w wersji rozszerzonej, zakończą naukę z tego przedmiotu w pierwszej klasie. Dalsza nauka ma się odbywać podczas godzin z przedmiotu "historia i społeczeństwo", a to jest połączenie historii, WOS-u czy filozofii, a nie czysta historia.

Zgodnie z rozporządzeniem zamiast lekcji o powstaniu warszawskim uczniowie mogą się uczyć modułu "kobieta i mężczyzna, rodzina", a zamiast nauki o "Żołnierzach Wyklętych" - mieć moduł "swojskość i obcość".

 

Czasu było bardzo mało, aby zebrać sto tysięcy podpisów, ale się udało i zebraliśmy 150 tys. podpisów w całej Polsce, a w Elblągu i okolicach zebraliśmy ponad 4 tyś. podpisów.

 

To dzięki zaangażowaniu wielu osób w zbieranie podpisów mogliśmy złożyć w gabinecie Marszałek Sejmu projekt ustawy przywracającej lekcje historii w polskich szkołach wraz ze 150 tyś. podpisów poparcia.

 

Serdecznie dziękujemy wszystkim ludziom dobrej woli, którzy włączyli się w to ważne przedsięwzięcie!

 

Dziś z dumą możemy powiedzieć, że stanęliśmy w obronie polskiej historii, naszej tradycji i pamięci narodowej i odnieśliśmy sukces.

----------------------------------------------

Zobacz więcej:

1. Nauka historii poza budowaniem więzów społecznych uczy analitycznego myślenia, wyciągania wniosków z przeszłości, dzięki którym łatwiej jest zrozumieć świat współczesny i zmiany w nim zachodzące.

2. Przywracamy lekcje historii.

3. Zbierają podpisy w obronie lekcji historii...

4. Przywracamy lekcje historii - zebraliśmy 150 tysięcy podpisów.

Źródło: Własne

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz