Na całym świecie akcje tego typu znane są pod nazwą ‘bookcrossingu’. Ich głównym celem jest popularyzacja czytelnictwa i przywrócenie książkom należnego im miejsca, przypomnienie ludziom, że książki powinny „żyć swoim życiem”.
Rozmowa z Jackiem Jewułą, kierownikiem Zespołu Marketingu SKOK Ubezpieczeń
Dlaczego wyróżniono właśnie te 16 miast?
- Zależało nam przede wszystkim na tym, by akcja objęła swoim zasięgiem całą Polskę. Stąd, naturalnie, wybór padł na 16 miast powiatowych – po jednym z każdego województwa. Organizowane i nagłaśniane dotychczas akcje „uwalniania książek” odbywały się zazwyczaj w dużych miastach (np. Poznań, Wrocław). My natomiast, dokonując selekcji miast kierowaliśmy się wysoko rozwiniętymi więziami łączącymi społeczność lokalną, aktywnością poszczególnych miast na polu działań kulturalnych i edukacyjnych oraz walorami turystycznymi danego regionu. Jednym z ważniejszych celów akcji jest aktywizacja mieszkańców i społeczności lokalnych do czytania i dzielenia się słowem pisanym.
Jak poradziliście sobie z logistyką akcji prowadzonej jednocześnie w 16 miastach całej Polski?
- Nie byłoby to możliwe bez pomocy Miejskich Bibliotek Publicznych ze wszystkich miast.Nawiązanie kontaktu z bibliotekami było najbardziej naturalnym krokiem. I nie pomyliliśmy się, bo komu może bardziej zależeć na promowaniu szeroko pojętego czytelnictwa niż właśnie bibliotekom? Ich zaangażowanie w akcję przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Bardzo się cieszymy, że zechciały podjąć tę współpracę.
A co zadecydowało o wyborze poszczególnych tytułów książek?
- Ze względu na spontaniczność akcji trudno jest przewidzieć czy zaplanować jej rozwój. Pozostawiając książki w miejscach użyteczności publicznej nie mamy kontroli nad tym, w czyje ręce trafią. Postanowiliśmy zatem, że wybór tytułów będzie na tyle szeroki, by przypadł do gustu każdemu z potencjalnych czytelników.
Zarówno najmłodszych, jak i ich rodziców, zachwycą pięknie wydane bajki i baśnie. Uwagę młodzieży przykuć może popularna ostatnio „Gra o tron” czy „Władca pierścieni” Tolkiena. Dorosły czytelnik również znajdzie coś dla siebie.
Dlaczego SKOK Ubezpieczenia włączają się w akcję dotyczącą książek?
- Nie ukrywam, że ludzie, z którymi współpracuję na co dzień to miłośnicy literatury. Pomysł na połączenie pracy i prywatnych zainteresowań kiełkował w naszych głowach od dawna. Jednym z bodźców do zorganizowania akcji z pewnością stały się zeszłoroczne wyniki badań czytelnictwa w Polsce, które pokazały jak rzadko Polacy sięgają po książki. W tym roku SKOK Ubezpieczenia uczestniczyły już w akcji „Lato z książką” w Łebie – największej akcji promującej czytelnictwo nad Bałtykiem. Akcja „Zaopiekuj się książką” jest kolejnym krokiem na naszej drodze. Zapewniam, że nie powiedzieliśmy w tym temacie ostatniego słowa.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz